onsdag, april 04, 2012

Träningsmotivation ?

När är du som mest motiverad att träna?
Är det en viss tid på dygnet?
Är det en rutin i vardagen?
Är du mest motiverad "bara sådär" eller måste du anstränga dej?
Vad motiverar dej?

Nu blir det andra kvällen att träna för mej och jag hatar det.
En hel dag är förbi, med både plugg, städning, matlagning, natta barnen, tvättning och allt annat som ingår i familjelivet, och DÅ ska man byta om pressa ut lite energi till?? Som typ int finns???
Nej usch, det funkar inte för mej just nu.
Jag MÅSTE verkligen upp på morron och träna stenhårt, annars fiser det av mer och mer ju längre dagen går.....Energin sinar allt eftersom, känns det som!
Jag FÖRSÖKER motivera mej (kvällstid) genom att gå igenom kvällens träningsprogram, läsa träningsbloggar och kolla in träningssidor...men....jag blir ändå bara så..."off".
Barnen har lagt sig efter 18-tiden och allt blir lugnt och stilla, och luften går som ur en - som en jätteuppblåst ballong som släpps iväg och landar på golvet som en skröveltrasa.
Jag är ballongen.

Nä du lilla Träningsplupp - studsa upp på morron och gör ditt pass så känns hela dagen bättre =) Jag orkar mer, jag är taggad (för jag hinner inte känna efter om jag är lat eller inte..vilken fråga, HA!) och det är så jäkla skönt att duscha efter morronpasset och sedan äta en omelett eller annan ägg-frukost när resten av familjen stiger upp!! Gudomligt! Och då är det dags att amma Elliott, och då kan jag känna "Ahhhhh....så JÄKLA SKÖNT!!!! Nu har jag tränat och duschat och fikat åsså får jag sitta här och njuta av Elliott och tänka igenom vad jag ska plugga idag (vad jag ska hinna) och göra med dagen i övrigt, och livet känns allmänt ....nice" ;-)
Värsta bästaste Må-Bra-Starten på dagen!

Förr var jag tvärtom,...... så det skiftar säkert i perioder =)
Jag säger ju inte att det är FEL att träna på kvällen; tvärtom, det är säkert bättre för många!

Jag tycker såhär, som i så många andra situationer både då det gäller vad man ska äta och vad/hur/när man ska träna = KÄNN EFTER VAD SOM PASSAR DEJ!
Du är inte "alla andra" - du är unik!
Bara för att jag mår bäst på LCHF behöver inte du må lika bra på det.

Mitt kost-tips är dock att alltid börja med LCHF i minst 2-4 veckor för att sedan öka upp kolhydraterna med lågt GI i lagom takt och stanna på den nivå som PASSAR DEJ!
Kanske du mår bäst på LCHF + 1 rågbröd varje dag`? Eller LCHF + gröt + rågbröd + potatis varje dag??? Tänk alltid att grunden är LCHF, och lägg sedan till den mängd kolhydrater som du mår bäst på. Minska då mängden intag av fett när du ökar intaget av kolhydrater.
Försök också lägga till kolhydrater som har så lågt GI som möjligt; koka potatisen dagen före så får den mycket lägre GI när du väl värmer upp den och äter den dagen efter, för att ta ett exempel!!

Nä ni, bästaste bloggläsare (men ni är jäkligt kassa på att kommentera hihi), nu ska jag försöka motivera mej till kvällens pass:
Kettlebell swing 20*2 set
Ryggträning (latsdrag, rygglyft,benlyft) 10 reps * 3 set
Kettlebell swing 20 * 2 set
Magträning: Älskade hatade Plankan 60 sekunder * 3 set
Kettlebell swing 20 * 2 set
Bicepsträning (stångcurl, hantelcurl, koncentrationscurl, 21:an) 10 * 3 set
Kettlebell swing 20 * 2 set

Vikt på styrketräningsvikterna genom alla pass som jag kör:
Det ska vara så pass TUNGT att du BARA orkar 10 reps per set. Vila max 1 minut (jag hatar att vila, haha) och kör nästa set direkt. Vila och kör sedan sista set. Byt övning.
Orkar du 15 reps kör du för lätt = Öka på vikterna!

Tagga! Tagga! Tagga!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar