måndag, juni 01, 2009

Kassler i ugn

En god och enkel lunch och Middag.
Snabbmat i enkelhetens namn!

1. Skär kasslern i tunna (eller tjocka) skivor
2. Skär ananas-ringar i regnbågs-halvor
3. Hyvla en jäkla massa ost

Lägg dessa tre grejjer omlott, i en ugnsform.
Först en skiva kassler, sen en ananas-ringhalva, sen några skivor ost.
Gör flera sånna lager till kasslern är slut.
Skiva några skivor ost över hela "kalaset" i formen.

In i ugn, ca 200*C tills osten smält och kasslern blivit genomvarm!
Ät och njut!
Ananasen innehåller kolhydrater, så det blir inte 0%. Men har man inte ätit kolhydrater den dagen, kan man kosta på sig 2-3 halvor, det blir ändå inte mycket kolhydrater.
Mer orkar du förmodligen inte; det blir 3 skivor kassler, mycket ost, och 3 halva ananasringar.
Till det kan du äta en klick creme fraicke, eller någon hemmagjord tzatziki.

Det blir många skivor på en stor "klump" kassler, så detta passar så bra att man gör flera matlådor och fryser in, så har du färdig snabbmat i frysen när du så vill :-)

4 kommentarer:

  1. Hej Belinda!

    Jag vet att kalorier inte spelar någon större roll, men jag vill ändå veta hur många du ligger på ungefär per dag?
    Jag registrerar maten på minmat.net och ligger oftast mellan 2000-2600. Ibland har det hänt över 3000 och ibland under 2000.

    Jag har kört strikt i 2 veckor, förutom 1 dag då jag fuskade lite. Men har gått ner 1 kilo!

    SvaraRadera
  2. Lite svårt att säga eftersom jag inte kollar sånt!
    Jag äter normalportion av protein, och sen äter jag fett tills jag är mätt. Ibland bara frukost och middag, Ibland frukost, lunch, middag och kvällsfika.

    Det är så svårt att räkna ut när jag inte väger eller måttar min mat, vilket jag blev "allergisk" mot då jag var Viktväktare.... SÅnt håller inte i längden.
    Ät och njut istället!

    Jag antar att det kan svänga rejält från dag till dag; tex att jag ena dagen ligger över 3000kcal men så nästa dag är jag inte hungrig (på grund av det??) och då blir det kanske bara 1000 ???

    Ja, ett kilo är bra!!
    Ett tips är att du kan kolla om du äter för mycket, genom att dra ner på kalorierna liiitegrann, så du äter tills du är nöjd och inte stenmätt. Jag tycker man kan testa sig fram tills man hittar SIN nivå med bäst viktminskning....
    Även när det gäller antal måltider per dag. Alla funkar olika...

    Glädj dej över alla positiva hälsoeffekter du får på köpet! De har större roll än själva viktminskningen!

    Lycka till!

    SvaraRadera
  3. Tack för ditt svar!

    Jag äter 2-3 gånger per dag. 3 när jag jobbar, ibland blir det 4 de gångerna, när det är långa dagar, då behöver jag mellanmål.
    När jag är ledig blir det bara 2 gånger.

    Som sagt, jag bryr mig inte så värst mkt om kalorierna, men jag tycker ändå att det är skönt att ha koll på dem, som jag har med kolhydrater, protein och fett.

    Även om jag inte går ner i vikt i rasande fart så har jag ju aldrig mått bättre!
    Jag har ca 10 som ska bort, är det svårare när det inte är så mkt man vill gå ner?

    SvaraRadera
  4. Maria: Det låter bra med dina måltider! Det behövs förmodligen mer när du jobbar, och mindre när du är ledig. Känns som din kropp samarbetar ;-)

    Vad bra att du får ta del av hälsovinsterna också!
    När det är 5-10 kg kvar, kan det börja gå trögare och trögare för varje kilo, det stämmer.
    Man får ta till hård-hanskarna när det närmar sig målvikten; tex prova dra ner på mat-intaget, men INTE svälta!
    De sista 3-5 kilona kan man få kämpa med länge, men bara man har tålamod och gör sitt bästa så släpper kroppen på överflödet tillslut!

    SvaraRadera