onsdag, juni 17, 2009

Grönsaker är nyttigare än frukt!

Docent Sundbergs dotter har skrivit ett inlägg om Den nyttigaste frukten.

Jag tycker det var så bra skrivet så jag kopierar en del av texten så ni får läsa, men gå gärna in på hennes blogg också!

"Att fruktos är fettbildande har blivit en het diskussion och flertal har höjt på ögonbrynen över denna upptäckt. Från dietister får man höra att frukt är den viktigaste källan till vitaminer och antioxidanter - något som inte stämmer. Grönsaker innehåller långt mycket mer näring än frukternas sockervatten, och är dessutom kolhydratsnålare. Grönkål,spenat,vitlök och röd paprika är i stort sett proppade med näring åt kroppen. När det gäller näring i frukt är alla bär rika på antioxidanter (speciellt blåbär), men även björnbär,vinbär,hallon och jordgubbar är bra val. Näst bäst efter bären kommer faktiskt plommon som har mest antioxidanter i förhållande till kolhydrater. Så om din kropp tillåter det kan du njuta av lite plommon i sommar. Även persika och kiwi är bra fruktval. Men se till att frukten inte är torkad - då ökar kolhydratinnehållet radikalt + att näringen avlägsnas."

3 kommentarer:

  1. Hej!
    Kul att du lyckas så bra med LCHF-maten! Själv tror jag stenhårt på den och mår mycket bättre i kroppen av att ätit den i 3-4 mån nu MEN jag går inte ner i vikt som jag vill. Riktigt dystert faktiskt. Jag äter betydligt mindre än vad du gör ser jag - Kan det ha betydelse?

    SvaraRadera
  2. Hej Helen!
    Tänk på att de goda hälsoeffekterna överspeglar viktnedgången! SÅ länge man mår bättre, blivit friskare och piggare så är det bra. Vikten kan man ta efter det ;-)
    Ja, det kan ha betydelse.
    När jag äter som mest mat går jag ner mest i vikt för varje vecka. När jag äter mindre håller kroppen hårdare i kroppsfettet.
    Jag skulle vilja säga att du kan testa dej fram med din kropp.
    Ät mer än vanligt i 7 dagar. Vad hände ? Om du inte gick ner i vikt; prova att äta mindre än vanligt? vad hände då? DU kan kolla på www.minmat.net hur mycket du äter och vilken fördelning du har, så kanske du får lite "hjälp" av dej själv den vägen....
    Prova allt. DIn kropp är unik och kräver kanske något som min inte gör. Regelbundna måltider - inte regelbundna måltider, frukost - ingen frukost, inte äta ost och nötter - eller äta ost och nötter ?
    Alla är olika, och man måste testa sig fram för att se vad som passar en själv!
    Lycka till!

    SvaraRadera
  3. Tack för tipsen!
    Kul att läsa din blogg förresten!
    Lycka till med utbildningen!
    /Helén

    SvaraRadera