tisdag, maj 19, 2009

LCHF Oopsie- Bröd

Jag har länge funderat på vad Oopsie-bröd var för något.
Äntligen har jag hittat receptet!
Jag delar med mej av det, men jag har inte testat det själv, vilket jag självklart kommer att göra!
Ni får gärna kommentera om vad ni tycker om brödet, eller om ni har andra tillagnings-tips.....Jag vet dock inte om detta recept är det "rätta" ??


Recept på ett lätt och luftigt LCHF bröd som går att använda till mycket!

Oopsie-bröd
Tid: 35 minuter
Antal: ca 6 st Oopsies

Ingredienser
3 ägg
100 gram philadelphiaost
Lite salt.
Ev. lite bakpulver.

Gör så här
Dela på äggvitor och gulor. Vispa äggvitorna hårt med lite salt.
Man ska kunna vända på bunken utan att vitorna rinner ur.
Vispa gulorna i en annan bunke tillsammans med philadelphiaosten och (Ev. lite bakpulver).
Sedan vänder du försiktigt ner ostsmeten i vitorna. Lite i taget. Rör inte alltså, utan blanda försiktigt. Detta för att man vill bibehålla luften i smeten.
Klicka sedan ut på smörat bakplåtspapper och grädda i ugnen på 150 grader i 25 minuter!

Variationsmöjligheter
Detta grundrecept går även att använda till bl.a. smörgåstårta och rulltårta, har du fler förslag på vad man kan använda brödet till, skriv en kommentar!

2 kommentarer:

  1. Tack för tipset, det här ska bli gott:)

    SvaraRadera
  2. Tack för tipset säger jag också. Det blir kul att testa nåt annat än nötbrödet.

    SvaraRadera