fredag, juni 01, 2012

Sammanfattning: 1 månad på Fitnessfighten!!

Så har en hel månad gått och det är dags att sammanfatta mitt lilla "Projekt" med Fitnessfighten = 
att äta max 1500 kcal LCHF varje dag, och träna Crossfit 60-90 min varje dag.
Jag kan ju redan nu varna för att det kommer att bli ett långt inlägg ;-)

I det stora hela har det gått hyfsat bra. Det KÄNNS då bra iallafall. Både fysiskt och mentalt.
Det har inte kännts jobbigt på nåt sätt; utan funkat hyfsat bra. Jag är ju van med maten (LCHF) redan, men har aldrig räknat förr, men det gick trots allt bra. Gjorde några dags-menyer som jag rullat mellan, och när jag lagat middag, har jag även passat på att göra matlådor till nästa dags lunch. Helgen före jag startade lagade jag massor av matlådor (kött, fisk, älgfärs, kyckling) och det har varit väldigt bekvämt att ta fram och värma i micron. Andra veckan tävlade jag i Tjejloppet, och då räknade jag inte 1500kcal utan åt mycket mat (LCHF) + "laddade" med (provade för första gången) potatis varje kväll för att, enligt min kursledare och författaren (Jonas Bergqvist) till boken LCHF & Träning; bättre träningsresultat med lågkolhydratkost (länk!) få mer energi till själva loppet.
Uppladdningen kändes inte så kul; blev vattning, tung i kroppen, gick upp lite i vikt mm. Loppet gick "hyfsat"; sprang 5 km på 29:45 minuter, mitt rekordbästa för i år, men jag vet inte om uppladdningen var till så stor hjälp egentligen. Hur som helst. Räknade inte 3:e veckan, men nu sista veckan har jag räknat. Jag har dock alltid följt kostplanen med LCHF.
Av dessa 31 dagar har jag vilat totalt 7. Alla andra dagar har jag kört 60-90 minuter Crossfit.

MÅTT
Jag har minskat totalt 18 cm på kroppen.
Jag trodde inte att det egentligen skulle synas, men så tog jag kort imorse, och jämförde med då jag körde igång 1:a maj (började kostplanen+träningen 2/5) och, jaa, resultatet talar för sig själv.....Jag blev faktiskt CHOCKAD!
Jag är inte direkt fan av att lägga ut bilder på mej själv, men min kompis övertalade mej att lägga ut bilderna, så vi kompromissade; okejdå...ni får väl se baksidan då, ha ha ;-)

Den övre bilden är då från 1:a maj 2012.
Bilden under är från imorse; 1:a juni 2012.
Nu fick jag blodad tand - här ska köras en månad till =))))
Jag trodde verkligen inte att det skulle ge så bra resultat!? Jag har ju en spegel framför konditionsmaskinerna, så jag ser ju mej själv varje pass, och tycker inte att jag ser nån skillnad (det sker ju i så små steg i taget så man märker inget markant!), men vips, när månaden har gått och man jämför bilderna, så är det ju faktiskt en hel del som har hänt! Eller vad säger ni?? ;-)

VIKT / Fettmätning
Kroppen känns ju mycket mindre flubbig. Mer fast än tidigare. Mindre fladdrande valkar ;-) he he (hittade inget snyggare uttryck!). Jag har faktiskt börjat se lite axelmuskler, armmuskler, benmuskler och mer rumpa! Jag är inte bortskämd med muskeldefinierad kropp, men jag ser ju att de finns under allt det andra "överflöda" som inte ska vara där ;-) *fliiin*
Har tränat mer rumpa/ben än någonsin (brukar faktiskt aldrig träna det, för att jag alltid ha sprungit så mycket så benen har oftast fått vila när det väl varit dags för styrketräning!), och det ser ut som att rumpan inte behöver bli så himla platt denna gång (som de andra gångerna då jag gått ner i vikt!).
Månadens totala viktminskning blev:  -6,5 kg  (och har dessutom behållit varenda gram muskler i kroppen, vilket innebär att det är fett som har rykt!)
Total viktminskning sedan förlossning: -18,5 kg

SAMBO-BONUS!
Min kära sambo körde igång med strikt LCHF samtidigt som jag började med Fitnessfighten (2/5).
Han vägde sig imorse för första gången sedan 1/5 och fick ett fint resultat = minus 6.2 kg.
Han har dock inte tränat, och sitter stilla på kontoret på jobbet (7-16).
Han har även en hel del minskade mått; på totalt -23cm (på 7 mätpunkter).

LÖPNING vs. CROSSFIT
Känner mej så otaggad på löpning som man kan bli, just nu. Jag vet inte varför egentligen, men kanske för att det känns lite "Långtråkigt" att löpa nu - Nu när jag testat med det "intensiva" Crossfit-upplägget ?? Det händer ju saker hela tiden; man hinner knappt känna efter på set A, så är det dags för set B, som är slut på ett nafs och set C drar igång.... Gillas =)

Sen så har jag fått värsta ont i vänster armbåge. Kan nästan inte ens anstränga den utan att det sen gör väldigt ont resten av dagen. Elliott fick RS-virus, som blev som värst i mars/april; vilket ledde till att jag bar honom med vänster arm hela denna tid, samtidigt som jag pluggade och skrev med höger arm. Fick inflammerade (eller nåt) muskelfästen och egentligen skulle det nog vara bäst med vila; men tror ni den meningen fäster på en Träningsplupp ?? Icket. Tjurskall´n bara fortsätter.
Dock tränar jag höger biceps mer än vänster ;-) he he

Och, NU DÅ, Vad händer i JUNI ??
Nu blev jag ju mer taggad på att göra ännu bättre ifrån mej under JUNI månad, än det jag lyckats med under MAJ!!! Alltså; bättre kan jag ju!
När man ser resultaten på bara en månad så kan man ju bara tänka sig resultaten på ÄNNU en månad, eller hur? Det blir ju inte SÄMRE lixom ;-)

Jag ska prova göra en dagsmeny (fortfarande på 1500 kcal), men på färre måltider (så det inte blir en massa ätande hela tiden!). Jag tycker, nej jag ÄLSKAR, när man ätit "lite" på förmiddagen och får längta till en väldans god Middag med gooood gräddsås (prova Ädelostsåsen som jag har bland mina recept!!), riktigt gott Grillat kött (helst oxfile eller fläskfile) och en stor blandsallad som tillbehör!! DÅ njuter jag av maten! Men att hålla på att småäta 6 gånger/dag är, för mej, inte speciellt njutningsfullt - mest jobbigt - faktiskt.
Jag får prova mej fram.
Kör ni på det här, får ni såklart göra det som passar ER! Jag kör på det som passar mej.
Dock, när jag är borta, räknar jag oftast inte (det kan vara svårt att räkna på mat man inte lagat själv) - utan då håller mej till LCHF, för då vet jag att jag står stilla i vikt eller kanske går ner i vikt ändå (går iaf inte upp i vikt!).

En dag kan jag tex ha ätit:
Före träning: Proteindrink
Frukost: 4 stekta ägg
Lunch: Kyckling med Keso (ibland wokgrönsaker till - är väldigt lat när det gäller sallad!)
Mellanmål: ett äpple med keso och kanel
Middag: Älgfärs med krossade tomater, creme fraiche och wokgrönsaker
Kvällsmål: Proteindrink

Jag kan tänka mej att äta en större frukost, vilket jag brukar hålla mig mätt på tills middagen, och då äta en VÄLDIGT god middag =)

TRÄNINGEN
Från och med nu har hela familjen sommarlov hela juni, juli och augusti, så jag och sambon har pratat om att ta en morron PW/jogg med barnen på cykel och/eller sittandes i tvillingvagnar, varje/varannan morron,  ca 6-10 km.
Imorse blev det dock inneträning: 45 min Crosstrainer + 45 min PW på löpbandet för, håll i er, DET HAGLADE + SNÖADE ute!!! Galet! Men så är det tydligen att bo i Norrland, trots att vi är inne i Juni ;-S

På kvällarna tänkte jag fortsätta med Crossfit-upplägget men nu lägger jag om muskelgrupperna lite grann.
Måndagar & Torsdag: Bröst, Axlar, Biceps
Tisdagar & Fredag: Rygg, Ben/Rumpa, Triceps
Onsdagar & Lördag: Mage, Axlar, Ben/Rumpa

Jag hoppas min armbåge hinner återhämta sig lite mera, när jag delar upp det och får längre vila mellan samma pass, istället för att köra allt varje dag (vilket har funkat bra med allt utom armbågen).


DELMÅL = VIKT
Mitt nästa delmål, som jag ska uppnå innan sista Juni blir då: en viktminskning på ytterligare -6 kg och behålla alla 56 kg muskler (eller kanske till och med kunna öka lite i muskelmassa!?....tackar ju inte nej till det precis! hihi).
Kroppsformen är viktigast, inte själva vikten. Det är mer intressant att växa i muskler och minska i fettvikt och ändå behålla samma vikt - än att bli både av-fettad och av-musklad (inte så snyggt).


***
Ännu ett avslutat kapitel
 Nästa glada nyhet är att jag nu ÄNTLIGEN har genomfört yrkeshögskoleutbildningen Redovisningsekonom KLART!! Sista projekt-arbetena skickade jag in i veckan och det känns så SKÖNT!!!!!
Det var en 2-årig utbildning som jag tryckte ihop på 1,5 år, och jag är så STOLT att jag klarade det!! Började när Kate var 1 år, så hon fick vara hemma med mej tills hon blivit 1 år och 9 månader i oktober ifjol. Jag blev dessutom lyckligt gravid i maj ifjol (och fick en massa trötthet på köpet!), men det gick ändå!!
Praktik på heltid hos "Ernst & Young" i oktober, november och december, och alla barn var nu på dagis.  VI var helt lediga från 15/12 till 9/1, hela familjen, vilket verkligen behövdes!
Andra veckan i Januari började sista terminen av min utbildning, och då födde jag även mitt 5:e barn (den fredagen). Olyckligtvis fick han RS-virus som eskalerade och blev värst i mars/april, så våren blev inte så "lätt" som jag hade tänkt mej (ja, jag är en optimist, jag vet!). Jag klarade det dock, och det är så SKÖNT att kunna blicka tillbaka och veta att jag alltid gjort mitt BÄSTA, trots att jag haft många motgångar på vägen! Jag ger 100% i det jag ger mig in i, annars gör jag det inte!

***
Nu ska jag ta en välförtjänt dusch, göra en god frulle och glädjas över mina resultat resten av dagen =)
Tjohoooo så glad jag är !  - att jag tog tag i saken och klarade det!

Juni - Here I Come!!


14 kommentarer:

  1. WOW säger jag bara. Är djupt imponerad över hur du orkar plugga, träna, umgås med familjen. Att du klarade klämma ihop utbildningen på 1.5 år och klara det. Stort grattis till dig! Själv har jag hållit på med LCHF sista halvåret. Ibland mer seriöst och ibland fuskat. Hade tänkt gå ned de 3 kg jag hade kvar till vår 1 åriga bröllopsdag den 11 juni men det kommer att skita sig totalt. Har idag 'råkat' vräka i mig lite för mkt godsaker (kakor och sitter nu och ska klämma i mig en chokladkaka). ÄR så besviken över mig själv. Har fuskat och ätit nån chokladboll då jag bakat med dottern inför hennes kalas. Men då jag ser bilderna på dig så känner jag bara att nu jävlar ska jag köra hårt i juni. Dock känns det lite tungt eftersom jag hade tänkt va i mål och få fuska lite... Men det är bara att ta nya tag :)
    Men iaf stort stort grattis till din bedrift!

    /Jennie

    SvaraRadera
  2. Tack Jennie!
    Jag har bara en sak att säga; KAN JAG SÅ KAN DU!!
    YOU CAN DO IT!!!
    Kör hårt bruden! Släng iväg chokladkakan och ta en powerwalk ikväll istället!
    Man hinner mycket på 11 dagar!
    Stort Lycka till!
    /Belinda

    SvaraRadera
  3. Ja nu är halva chokladkakan uppäten :-S Lindts 70% choklad med fyllning. Oj så god....Dessutom hade jag ingen make hemma ikväll så jag kunde ut o röra på mig då barnen ligger o sover, men imorse cyklade jag 4 km. Det är iaf nåt :) Men från och med imorgon då jädrar!! 10 dagar måste jag hinna gå ned lite på iaf. Problemet är väl att jag har fel levaxindos och väntar på läkarens besked om ändra dosen. Detta kan ju också påverka. Tack! Hoppas på det bästa nu :)

    /Jennie

    SvaraRadera
  4. Gud vilken inspirationskälla, kan du orka med allt detta så ska inte jag klaga över heltisjobb, 2 timmars restid varje dag och seadn träning 5 ggr/vecka.

    Jätteroligt och få se bilder på dig, vilken skillnad, härligt!!

    NÅgra frågor bara :-) Äter du keso och andra mjölkprodukter och äpple trots LCHF? Sedan tycker jag det är så mycket kolhydrater i.

    Kram Clara

    SvaraRadera
  5. Härligt Jennie! Glöm inte att chokladkakan många gånger kan påverka mer än rätt levaxindos ;-) Det hjälper ju inte att stoppa i sej den om vi säger så ;-) Gör det bästa av saken istället; det är ju ändå DIN kropp som du ska leva med resten av livet, så försök alltid göra ditt bästa och tänk långsiktigt, inte bara "innan sommaren" osv. Sikta på en hälsosam kropp, som du mår bra i - sen får du avgöra själv vad en hälsosam kropp består av :-D Gör ändå ditt bästa tills du fått rätt levaxindos - och när du fått det fortsätter du göra ditt bästa! Du får inte din drömkropp på att att "fuska" ;-) (Been there done that!)

    Clara; Klaga inte ;-) Gör bara sånt du tycker är roligt :-D Tycker du inte om ditt jobb; gör något för att förbättra situationen, tycker du inte om din kropp, jobba för att få den som DU vill ha den! Det är faktiskt inte svårare. Du har bara ett liv; gör livet som du vill ha det! När man gör sånt man verkligen vill - så känns det inte så jobbigt ;-) Vi har ju valt situationen själva, så man får se till att äta sånt man får energi av och träna varje dag så att man får extra energi och ork i det långa loppet ;-)))
    Jag äter keso (proteinrikt), smör (fett) och Kesella (mycket protein och fett), och har alltid gjort det på LCHF. En del "tål" inte mjölkprodukter. Jag gör det. Äpple äter jag bara väldigt sällan, och då tillsammans med keso (mer protein och fett som gör att jag blir mätt och inte sockersugen som jag blir av bara ett äpple). Gör det som passar dej - känn efter hur din kropp funkar. Ingen kan säga att det och det SKA ALLA äta men inte det och det...vi är alla olika och vi måste lära oss att lyssna på vad våra kroppar mår bra av! Jag blir väldigt hungrig och godissugen av ett äpple så jag äter det aldrig utan keso eller något annat till. En annan kan äta äpple och bli mätt och nöjd på det.
    Det är inte så mycket kolhydrater i keso, kesella eller creme fraiche - om du tar rimliga mängder av livsmedlet. Om du ska hålla dej under 20 g kolhydrater/dag; får du tex äta 400 g av keso (om din sort innehåller 5gram kolh/100gram av livsmedlet). Jag tycker att mycket kolhydrater hittar man i bröd, pasta, ris, potatis, krämer, soppor, godis, snacks, frukt osv....
    Kör hårt nu Clara =)

    SvaraRadera
  6. Wow!!! Vilket resultat:))) Nu blev jag verkligen peppad att ta tag i mitt liv med;) Kan du med allt du har omkring dej så kan väl jag?!? JAPP, så får det bli!
    Kram Therese

    SvaraRadera
  7. Fantastiskt jobbat!!! Wow vilken inspirationskälla.

    Stor kram på dig!

    Fitnessfighten dag 3.

    SvaraRadera
  8. Therese: Härligt!!! KÄMPA PÅ, Klart att du klarar det!! Bara att köra igång och följa planen =) ge dej inte några andra alternativ!

    Emma; Tusen Tack!! Ja, jag hoppas att jag kan inspirera andra, det är det som är planen ;-) Jag blev så chockad över resultatet på bara 30 dagar, så jag blev faktiskt inspirerad själv, ha ha ha ;-) Nu är det bara att fortsätta att köra på! Emma; håll ut, du klarar det =D

    SvaraRadera
  9. Oj vilken skillnad! :) Fan vad du är bra! Man får lite ågren nu när man har haft en dålig träningsvecka pga sjukdom! Men det är bara att fortsätta kämpa för min del. Inspiration från din sida säger jag bara! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Ida!
      Tråkigt för din del dock! Det är bara att vila ut sjukdomen och sen starta i lagom takt (men jag ska inte säga nåt om det, för jag vet inte hur man startar mjukt,,,,hahaha), det klarar du säkert bättre ;-)
      Lycka till Ida!

      Radera
  10. Bra jobbat och va snygg du är!! Inspiration:)

    SvaraRadera
  11. Jag kan tipsa om en bok alla bör läsa: www.kunskapskällan.se

    SvaraRadera