torsdag, maj 11, 2017

undermedicinerad och på väg upp

Idag äter vi Kassler Bombay här hemma!
Klicka på länken så kommer du till receptet!
Det är verkligen HUR gott som helst!
Och det bästa av allt; det blir många matlådor om man gör dubbel sats ;-)

Hälsoläge:
Förra veckan upptäckte min läkare varför jag varit sååååå stentrött senaste terminen... :-(
Hon ändrade nämligen min Levaxin-dos i januari och sedan dess har jag varit en zombie!
Hon upptäckte nu (efter att jag hotat med anmälan till Patientnämnden) att: hon trodde att jag åt 75 mg Levaxin/dag i januari och sänkte till 50 mg/dag.
I själva verket åt jag 75mg x 2 = 150mg Levaxin per dag och blev sänkt till 50mg... asså skojja inte om den tröttheten! Som att jag hamnade i ett stort svart hål utan ett enda ljus någonstans!!
Som tur är så började jag själv reagera då jag bara sov, sov, sov.... sov på lunchen, sov 2-3 timmar efter jobbet, sov gärna 15 timmars nätter, ja ni fattar.... min kropp orkade inte röra sig, min hjärna orkade inte tänka, frusen, tappade hår heela tiden, upp i vikt som tusan, deppig mm.
Nu äntligen har jag fått höja tillbaka till 150 mg levaxin + tillskott av folacin, B12, järn pga för små järndepåer och för små blodplättar.

IDAG, 2 veckor efter höjningen, får jag första tecknet att min ämnesomsättning har börjat öka igen;
Morgontempen låg äntligen på 36.8*C (har legat på 35-36,3*C sedan januari),
jag svettas i huvtröjja, så jag fick byta till en tunn tröjja; jag fryser alltså inte längre!
Jag sover "bara 1 timme" på dagtid nu, istället för 3 timmar. woohoo!!!
Nu hoppas jag att kroppen stabiliserar sig fort och att ämnesomsättningen blir stabil så att jag kan bli "mej själv" igen!
phu! Vem har sagt att det ska vara lätt att leva ?? ;-)
Man har däremot inte så höga krav på livet längre; "jag sover bara 1 timma på dagen nu", hehe :-D

Men men, nu är jag riktigt från början, om vi säger så ;-)
Bara att börja ta första klivet mot att bli friskare, så att jag tillslut orkar TRÄNA eller iallafall bara få gå ut och gå 1 timme utan att sova 3 timmar efteråt....längtar !

Hoppas ni mår toppen där ute!
Tjing tjing!


onsdag, februari 08, 2017

#PW #tvillingvagn #mentalträning

Sovmorgon (finns inget bättre)
Drömde att jag for mellan olika cafeer i ett annat land, för jag ville ha en Ägglatte, men det fanns ingen som gjorde dem! Jag provade olika CaffeLatte men inget funkade!
Så direkt jag vaknade kände jag hur sugen jag var på en Ägglatte, så jag sprang ner och gjorde en direkt ;-) hahaha (inte normalt).

Klädde oss (mina 2 minstingar är lediga idag), och for ut på en PW- runda!
Tanken var att dra dem på var sin bob; meeeeen de hade råkat sanda vägen sedan igår, så det fick bli tvillingvagnen!

Sträcka: 6 km
Total tid: 70 min (Minstingen ville så gärna springa 2 km. Han lekte att han var en skoter och sprang på skoterspåren som gick i dikena hihi).
Steksol (som jag brukar säga), och -11*C.
Kändes som våååår i luften! Nu törs man äntligen börja hoppas på bättre tider ;-)

När man planerar kvällen före, och ställer in sig på tex en PW imorgon efter frukost, så är det lättare att ta steget till att följa den planeringen, än om man inte planerade!
Det handlar om mental träning; man visualiserar att man gör något, flera gånger, så tillslut gör man det "bara", för att man redan föreställt sig det flera gånger. Ungefär som en friidrottare som föreställer sig att han flyger över hindren och springer i mål på bästa tid - och sedan gör det!
Hjärnan är ett häftigt verktyg!


Vad vill du klara av imorgon ? 
Vad har du för plan?
Hur ska du göra det ?
När ska du göra det?
Var ska du göra det?
Ser du målet framför dej ?
Om du inte ser målet framför dej IDAG, så lär du inte heller lyckas imorgon!

 Put Your Plan Into Action !
 

#rensa #rensa #rensa

Nu är det dax att RENSA !
Själva orden är skönt att säga; RENSA! Det är så .... befriande, på nåt sätt!

Rensa kan man göra på många ställen (hö hö).
Rensa i källaren bland alla kartonger! Behöver man verkligen allt som legat där i 105 år och bara samlat damm? När tog ni upp en låda senast och kollade igenom innehållet ?

Rensa bland ungarnas (och ni vuxnas också för den delen!) kläder!
Oj, här hittade vi två hyllplan med alldeles för små kläder! Vad hände ??
Sortera bort, sälj, kasta!

Rensa bland alla kökslådor! Det finns nog mycket som hamnat där, som egentligen hör till garaget, kontoret... ja du fattar när du öppnar lådorna ;-)

Rensa på toan! Gamla schampoflaskor, tvålpumpar som ligger i ett skåp och glömts bort. Kasta rakhyvlar, plåsterpapper och allt som råkat hamna där de inte ska va ;-)
Kanske några handdukar, som alla i familjen vägrar använda, måste rensas bort ? Tomma toarullar ?

Kontoret! Ett oöverstigligt berg för min del *phu*, men nu är det gjort!
Rensat i alla pärmar, kastat gammal skit (nu har jag ju inte ordagrant haft SKIT på kontoret, men det förstod ni förhoppningsvis!), lagt ihop gammalt material från en utbildning i en plastlåda (och ojdåååå...--> burit ner till källarn - som jag just rensat, hahah).
Fick mycket ledig plats på kontoret helt plötsligt, och det känns lättare i själen att jobba där inne!

Ekonomin! 
Bästa stället att rensa på, gärna flera gånger per år!
Vad har smugit sig in för utgifter ? Kanske dax att säga upp en massa abonnemang som står och drar pengar? Avsluta bokklubben? Kanske dax att se över alla försäkringar ? Ta bort autogiro-betalningar, så att du får KOLL på vad du betalar varje månad!

 Gör ett excel-blad med en stor Årsbudget, indelat i flera månadsbudgetar!
Det behöver inte vara så avancerat!
Jag har självt kört Års/månadsbudget sedan 2004, och det är absolut DET BÄSTA JAG GJORT!
 Full koll på varenda krona! Full koll på när års- försäkringarna ska betalas osv. Och eftersom att du redan vet, eller med tiden lär dig, att varje augusti ska husförsäkringen på 4000:- betalas, så kommer du att kunna spara 4000/12= 333:- varje månad. När Husförsäkrings- räkningen dimper ner i brevlådan så har du redan sparat ihop till dessa 4000:- och du kan känna dig lugn!
Ekonomi är något ROLIGT! Det ska inte vara en källa till bråk och osämja i familjen, tex om man inte har råd till alla räkningar en eller flera månader per år.... det tär på familjen!
Sätt er hellre ner och kolla igenom: 
Vad har vi för inkomster, och vad har vi för utgifter! Utgå från det! 
Lägg upp en plan på hur ni ska spara ihop till större räkningar som kommer 1 gång/år, eller större utgifter såsom nya cyklar, semesterpengar osv. För det är ju nu i januari/februari vi börjar spara till semestern! Det är på semestern vi börjar spara till julklappar osv! På så sätt ligger vi på "rätt sida" hela tiden!
OCH glöm inte att spara till oförutsedda utgifter; gärna 10.000:- som ligger på ett konto, som bara får röras ifall diskmaskinen pajjat, eller sånna grejjer! Bra-å-ha-när-livet-krånglar-pengar!

Datorn! Nästa Mount Everest :-/
Hur mycket skiiiiit har man inte i datorn ?? Filen man sparat, foton som är suddiga, dokument som man sparat från 1500-talet, ja.....en hel del kan stoppas i sopkorgen!
Något jag får lite lätt panik-känsla över, är FOTON som laddats in huller om buller, utan datum och i total kaos med blandade tidsepoker! *hyperventilering*
Jag har gjort så fina mappar, med årtal "Foton 2016", som fått 12 mappar under sig: 1. Januari 2016, 2.Februari 2016 .....osv.
TANKEN är att alla foton ska åka in i rätt mapp, i rätt årtal, och därmed ORDNING & REDA i datorn!
Oj...har en hel del jobb kvar på den här biten... ;-)
Och alla screenshots ?? Vad ska jag göra med dem ?? Sätta mig och LÄSA IGENOM ALLA ?? Will not happend! Även om jag vet att jag bara tar skärmbilder på viktiga saker.... jo tjena, viktiga i 5 sekunder sen går livet vidare! Tänk alla skärmbilder man tänker; den här behöver jag nästa gång jag ska till läkarn tex! Finns inte en fis i rymden att jag kommer ihåg det när jag väl ska dit!!!!! :-D

Dessutom har jag haft ALLA mina foton från då mina 5 barn fötts och varit småsmå i 2 externa hårddiskar..... som nu kraschat BÄGGE TVÅ!!! Jag blir lite smååågalen!!!  Får lite lätt panik av bara tanken!
Och hur skulle jag kunna skicka iväg dem på lagning, när jag har förlossningsbilder och förlossningsfilmer på dem ?? hahahaha  Jag sitter fast i skiten nu känner jag ;-P

Hur som helst.... RENSA RENSA RENSA !!
Känslan efteråt är bara MAGISK !!

På tal om rensa, slänger in en gammal bild, som jag hittade på datorn, från 2008, då jag var gravid med nummer 3 :-)
 Me and my homie <3 i="">

Sitt int här och å bara sitt - gå å rensa !! ;-) :-)

tisdag, februari 07, 2017

Måndag + Tisdag

Måndag: 6 km PW
Tisdag (idag): 6 km pw+ sparka med sonen på sparken.

Härligt att komma sig ut!
Strålande sol och inte ett moln!
En helt fantastisk dag med andra ord!

Imorgon är två av barnen lediga.
Planen är att antingen ha dem i tvillingvagnen och gå samma runda på 6 km,
eller att dra dem på var sin bob = mer träning för mig ;-)

Vikt: -2,5 kg på 1 vecka, *yeeey*

Matlådor: Jag gör extra mycket mat då vi lagar middag, så räcker det till 3-4 matlådor extra att stoppa i kylen! Det blir lättare att följa planen, och man står där aldrig och velar om vad man ska äta!
NI vet när man är jättehungrig och blir toksugen på något "onyttigt".... det händer inte med färdiga matlådor i kylen!
På söndagar brukar jag laga matlådor för resten av veckan; 14 matlådor!
Stoppar dem i frysen, och tar fram två matlådor varje kväll och ställer i kylen på upptining. På så sätt är matplanen redan igång, och det är SÅ skönt att slippa fundera på "vad ska vi äta idag då *suck*".

Lätt som en plätt!


måndag, februari 06, 2017

Mentala spärrar

3 veckor har nu gått, sedan jag opererade käken!
Det börjar gå åt rätt håll med några steg framåt, även om vissa dagar känns som 3 steg tillbaka ibland. :-/
Är på kontroll och uppföljning 1 gång i veckan i Umeå, och nu senast fick jag en stor "klädnypa" som jag ska börja pressa upp käken med, 10 uppressningar i 10 sek x 3 gånger per dag. Jobbigt ;-)

Har inte "tränat" sedan förra måndagen.
Provade då att börja lite lätt med styrketräning (med bara stången), men jag fick så jäääkulskt ont i käken efteråt så jag har fortsatt med att vila mig iform ;-)
Förmodligen pressade jag käken under passet utan att jag visste om det, så det får ligga på hyllan ett tag till.

Det blir som en mental spärr......
Jag VILL styrketräna. Men jag kan inte. Och jag..... kommer mig inte för! På något sätt. Jobbigt att starta upp eller vad det nu kan va..... jobbigt att måsta byta om, börja svettas å allt det där... Blir som ett jättestort hinder som man inte tar sig över; när det egentligen bara handlar om att BYTA OM - BÖRJA TRÄNA!
För när man väl startat upp ett pass, så känns det som ett enda stort lyckorus och man vill nästan aldrig sluta!!
Det är väldigt intressant det där med mentala spärrar!


Idag försökte jag komma runt den där mentala spärren med att styrketräna (eftersom jag dras åt olika håll då jag INTE KAN styrketräna egeeentligen, men jag vill, men jag....ja ni fattar).
Då får jag helt enkelt ta å göra någonting annat; nånting som jag KAN utföra!

Det är ju som "bara" att riva ner den stora muren man har i hjärnan, som ringar in det "omöjliga" träningspasset, bricka för bricka...... Ändra innehållet (byter ut styrketräningen mot nånting annat) och  murar en gångväg dit - istället för en vägg runt det hela!

Sååå...... minuterna efter tog jag mig ut på en promenad och var hemma 1 timme senare, med 6 km gjorda.
Käken klarade sig bra, tänkte på att slappna av och göra avslappningsövningar med käken medan jag gick.
Dock så krånglar mina höfter (EDS-helvetet) med att luxurera och subluxurera (hoppa ur läge, och ibland stanna där), vilket gjorde att jag fick stanna och försöka knäcka till höften några gånger under färden.

Men heey, jag rev muren och kom mig ut ;-)
Såhär efteråt var det verkligen en skön känsla!
Jag har varit "instängd" här hemma i 3 veckor, inte fått prata och inte fått äta (som vanligt folk), och nu ÄNTLIGEN fick jag ett litet ljus i min annars så instängda tunnel ;-)  (låter kanske värre än det är hihi).
Det var riktigt najs med andra ord ;-)

Hopp in i duschen och se glad ut :-D


tisdag, januari 24, 2017

2017

Sitter hemma med opererad käke (borttagen käkledsdisk) och funderar över livet <3 p="">
Operationen gick bra; det är 1 vecka sedan (tisdag) jag for till Umeå på inskrivning och i onsdags opererades jag.
Det var gruvsamt. Mest för att jag skulle vara ifrån min familj så länge....när hände det sist ? Hur skulle det gå tänkte jag ;-)
Vaknade med världens mest svullna ansikte och ont överallt. Tur det finns tyngre droger så man slipper känna ;-)
Tur det finns Netflix säger jag bara; hann plöjja en säsong av Shooter mellan varven; alla andra varv sov jag ;-) haha
Jag fick åka hem redan torsdagkväll, och min snälla mamma körde enkomt till umeå för att hämta hem mig. Det var skönt att slippa åka buss i 4 timmar med öm käke och helt slut.

Veckan har gått fort; går som i en dröm ungefär. Käkar olika mediciner 8 ggr per dag; och det är INTE roligt om jag glömmer bort en av medicintiderna; för då får jag vääärldens värk i käken :-(
Sover 12 timmar per natt (det ni!) OCH 3 timmar på dagen/eftermiddagen. Är helt slut. Tänk att det ska ta på så mycket för kroppen att bli opererad!
Min läkare i Norsjö har dessutom halverat min hypotyreos-medicin för jag hade så bra värden sist..... kan vara därför jag är utslagen också.... Jag får hålla koll så jag inte hamnar i  hypo-grottan och aldrig tar mig upp igen! Det värsta är att man inte märker att man är där, förrän man blivit frisk eller fått mer medicin....man är som i ett ingenmansland och flummar på, utan att veta om det! Helt sjukt!

Iallafall.... senaste dagarna har jag kört mycket mental träning. JAG VET ju att det är det som fattats senaste åren; jag har helt enkelt inte hunnit med; och är inte hjärnan med på tåget så missar man alla avgångar!! ;-)
NU när jag är sjukskriven har jag lagt tiden på mig själv, på min mentala träning som så länge fallit mellan tågspåren!
Nu hajjar jag! Det är som pricken över i:et, som en strömbrytare som slås på; Det är ju DET HÄR som behövs! Att gå på djupet med mina tankar och funderingar, med målen och alla VARFÖR som måste besvaras för att hamna rätt med sig själv!


Målet med 2017 - 2020
* Gå ner 20 kg
* Bli frisk från hypotyreos och skippa alla mediciner
* Träna styrketräning + hiit för att som småningom kunna kalla mig vältränad ;-) Den känslan!

Bara att sätta igång då med andra ord ??
Just nu är det dock flytande som gäller!
Träningen blir lite längre bort tror jag; så jag inte pressar ihop käken vid tunga lyft.
PW började jag med igår; 3 km (och det kändes som milen) phu! Däckade i 3 timmar efter det, så jag får nog ta det lugnt med promenaderna OCKSÅ!! Blä!

Positivt: Bara för att jag inte kan äta och träna som jag vill riktigt än, så behöver det inte kännas skit för det! Jag kan ju sitta och mata mental träning fram tills dess istället!! :-D  Bra va!

Tror även att jag måste uppdatera bloggen lite oftare än 1 år mellan inläggen ;-) ha ha ha

Sköt om er allihopa!
/Bea

söndag, juli 03, 2016

Rullader med äpple och ost

Finns allvarligt inget godare 😍
Skiva ost
Skala ett rött äpple och gör klyftor av det
Lägg en skiva lövbiff på skärbrädan och platta ut den mer.
Rulla in äppelklyftan i 3 skivor ost.
Lägg det i ena änden på lövbiffen, och rulla in hela lövbiffen. Vik in kanterna innan sista varvet lövbiff tar slut.
Fäst fast köttet med tandpetare.
Gör så med alla skivor.

Stek knytet så att det blir stekyta runt hela.
Sen brukar jag hälla dit vatten i stekpannan och låta dem puttra färdigt så att de blir riktigt saftiga. Vänd dem då och då.
Klart 😆