torsdag, juli 01, 2010

Vaniljkräm och Pannacottalager till tårta

Här kommer ett kanske lite nyttigare val av tårtlager, än det vanliga:


När Kevin fyllde 3 år hade jag lovat honom att han skulle få äta tårta.
Först hade jag tänkt göra en "vanlig" (läs; onyttig) tårta, men så tänkte jag att jag kan iallafall göra det bästa utav det.....
Så jag gjorde en Low Carb-tårta med vanlig tårtbotten.

Först tårtbotten.
Sen Pannacotta-lager: Koka grädde + vanilj + några bitar vit choklad. Lägg i 2-3 gelatinblad. Jag fyllde ett lock till en bunke med pannacottan och kylde den i kylen. Kan göras kvällen före.
Sen mitten-tårtbotten.
Sen vaniljkrämen:

4 st Äggulor
1 dl Sukrin
1 dl grädde
1 tsk vanilj
125 gram smör

Blanda alla ingredienserna utom smöret i en kastrull.
Sjud tills det tjocknar. Rör hela tiden annars bränns krämen lätt.
Rör sedan i smöret bitvis och låt krämen kallna, gärna i kylen så att den inte blir för rinnig.
Rör om ibland så att krämen inte delar sig.

Krämen blev perfekt att lägga som ett lager på tårtan; och faktiskt mycket godare än vanlig marsansås eller dyl.

Sen; såklart tårt-toppen och en hel del grädde på det =)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar