onsdag, januari 28, 2009

LCHF Tacopaj

Igår gjorde min kära sambo middag. Och OJ så gott det var !!
Han valde att göra en LCHF Tacopaj ur den nya boken, som jag skrivit om längre ner.
Den blev hur god som helst; så den kommer definitivt att göras oftare!

Här kommer receptet:


Pajskal:
4 ägg, 1dl grädde och 2msk smör.
Smält smöret i pajformen i ugn, 225*C. Vispa hastigt ihop äggstanningen och grädda till torr yta med ordentlig färg. Ta ut och låt formen vila.

Pajinnehållet:
400gram köttfärs (använde älgfärs), 1 krossad vitlöksklyfta, smör till stekning, 1msk tomatpuré, 2msk glutamatfri tacokrydda, 0,5dl vatten, halverade körsbärstomater, skivade lökringar, 2dl riven ost, 1dl grädde, 0,5dl creme fraische.

Bryn färsen med vitlök och kryddor i smör. Tillsätt vattnet och låt puttra tills vätskan kokat in. Riv osten och blanda med grädde och creme fraische. strö ut köttfärsröran på pajbotten och fördela tomat samt lök på toppen. Häll oströran överst och grädda 10-15 minuter, på 225*C, eller tills ytan ser aptitligt inbjudande ut.

ÄT OCH NJUT!
Jag lovar, hur gott som helst!

****

Jo förresten, nu har jag gått ner 0,7kg denna vecka! Och det är bara onsdag än ;-)
Nu känns det som att det har "lossnat" igen! *skönt*
15 veckor kvar tills jag ska nå min Målvikt; och alltså 11 kg kvar :-)

Min strategi:
Jag äter LCHF - när jag är hungrig - och då jag äter, äter jag mej mätt!
Morronpromenader ca 6-7 km.
Jag har vilat från löpningen dock. Mitt vänstra knä kändes "inflammerat" eller förmodligen överanssträngt så tillslut kunde jag nästan inte gå på det. Nu har jag vilat mej i form, och ska väl testa springa nån dag denna vecka. Börjar dock mjukt för att ser hur det går....

Ha en bra dag!

2 kommentarer:

  1. Tack vare dig så har jag börjat intressera mig lite för LCHF, men vi får se var jag landar någonstans.
    Känner ju att det inte händer ngt o jag tappar motivationen tyvärr med GI nu.

    Går upp lika fort igen tyvärr:(
    Ska faktiskt testa ugnspannkakan imorgon till middag och jag har inte ätit denna rätt på evigheter. Tacopajen får bli på fredag tror jag.

    Ska läsa mig till lite mer om LCHF för det verkar som att det är att vara i fas 1 (rivstarten) med GI eller hur? Och det har jag varit ända sen jag började.

    Kram kram och har du fler frukosttips än bara 3 ägg majonnäs/bregott?
    Vilken yoghurt/fil använder du som är bästa alternativet?

    Förresten träningen går framåt, 6 minuter utan att stanna och hämta andan...det du? :))

    SvaraRadera
  2. Hej Thea!
    Vad kul att träningen går frammåt! Kämpa på! Det kommer att gå lättare och lättare för varje dag :-)

    Om du går upp lika fort igen, menar du då att du äter "som vanligt" då eller?
    Jag tycker att du ska äta Fas 1, och sen dra ner kolhydraterna lite åt gången, dels för att vänja dig och dels för att se hur mycket kolhydrater du kan äta utan att gå upp i vikt. Förmodligen är du lika kolhydratkänslig som jag är, men du måste hitta din "nivå" av LCHF.
    LCHF betyder att du har LITE kolhydrater 0-5% ungefär, medans GI-metoden rekommenderar 20% ungefär (det rekommenderas lite olika) men de rekommenderar ändå mycket mer än vad LCHF gör.
    Så ta ett steg i taget!
    Du kan registrera ditt intag på MINMAT.net så ser du exakt hur många procent du äter av allt; det kanske är mer kolhydrater än du tror ???

    Tappa inte motivation; det hjälper dig inte frammåt. Din "Platå" ska egentligen bara leda dej till att prova ändra lite här och där tills din kropp känner att den kan släppa på fettet.
    Prova att dra ner på hela matintaget, lite åt gången, och det är viktigt att du bara äter då du är hungrig, för oftast äter vi var 3:e timme eller oftare, bara för att det är något man gör !? Kroppen säger till är den är hungrig, och då äter du dig ca 80% mätt, alltså lite mer NÖJD än mätt.

    Frukostförslag; ja jag brukar äta Fjällfil (fullfeta!) med solrosfrön, ev lite grädde i och linfrön. Det är ju gott!
    Annars; kryddiga korvar, ägg-omelett, keso, och ja..det går ju kombinera sina måltider precis som man vill :-)

    Hör av dej om hur det går :-)
    Jag håller tummarna!

    SvaraRadera