torsdag, maj 14, 2009

Motivation till dej som vill gå ner i vikt!

(Inget av det jag skriver är ett tvång eller ett måste, utan enbart små tips på vägen till din motivation och viktminskning. Alla dessa tips har jag själv haft användning för, och jag använder ofta mitt eget tankesätt, så att jag kan hjälpa andra...)

Mitt första tips är attdu köper dej en liten tom anteckningsbok som du kan ha som din "dagbok".
I den kan du skriva hur du känner dej, vad du väger den dagen, hur du ätit, motionerat, druckit, med mera med mera.
När det är "bra tider" forsätter du att skriva.
När det är "dåliga tider" kan du lätt som en plätt gå tillbaka till de "bra tiderna" och kolla hur du gjorde då. Gör som du gjorde då, och vikten kanske börjar röra på sig igen!
Det blir din egen lyckade väg till DIN viktminskning, som du vet fungerar!

Gör upp en plan.
Såhär ska jag äta (i stora drag; LCHF, på fest:..., vid kalas:.... osv)

Såhär ska jag få frisk luft i lungorna och lite motion:....(inte alls, eller morronpromenad eller vad det kan vara!)

Såhär ska jag tänka:....

Mätning: 1 gång i månaden tex. varje 30:e. Jämför resultaten. Du kommer garanterat att bli motiverad!

Du ansvarar själv för din egen kropp!
SÅ som du vill ha den, kan du faktiskt forma den. Det kanske inte är så ofta som man tänker på det, men det är faktiskt sant.

Ta en måltid åt gången - och en dag i taget!
Blicka inte för långt fram för då blir du bara bekymrad över alla kilon du måste bli av med och överväldigad och tappar kontrollen och koncentrationen och misslyckas!

Koncentrera dej hela tiden på NU. Det finns inget bättre sätt. Det här är det mest Magiska du kommer att få höra.

GÖR DET BÄSTA AV NU.
För gör du det; kan det aldrig gå fel :-) Eller hur!?

Från och med NU ska du leva ett sundare, rikare liv.
Du ska leva ett liv du önskar och förtjänar!
Om du är ur form; erkänn det för dej själv och GÖR NÅGOT ÅT DET!

Du ska gå ner i vikt genom att:
Äta bra och naturlig mat; LCHF-kost.
Röra dig, helst utomhus, så ofta du kan, för hälsans skull.
Äta dig mätt, och äta när du är hungrig.
Se skräpmat som ett gift, och som en bestraffning. Det vore klokare att belöna dej och din kropp till bättre hälsa, genom en hälsopromenad, massage eller vad det kan vara!
Detta ska du göra tills du nått din målvikt.
Efter det gör du en ny plan.

Ta en måltid åt gången och en dag i taget!
Var engagerad, Gör det som behövs, och du kommer att få det du önskar dej!
Om du är tillräckligt engelägen att få ett resultat, kommer du med stor sannolikhet att uppnå det!

Om du ger upp; så kommer du att GÅ UPP!
Fortsätt även om vågen visar fel siffror.
En siffra är en siffra.
Hur kroppen ser ut är betydligt viktigare.
Hellre en tight och vältränad kropp som väger "för mycket" än en flubbig knugg-kropp som väger precis lika mycket som den första! Eller hur!
Det löns inte att ge upp, det som gäller är att KÄMPA HÅRDARE!
Fråga dej: Vad gör jag NU för att gå ner i vikt? Analysera!
Vad måste jag ändra på?
Kolla tillbaka på mått och vikt; Hur mycket har jag gått ner hittills både i vikt och mått?
Det kanske inte var så dåligt som du först trodde.... ;-)

Om du följer dina uppsatta mål kommer du att gå ner 0,5-2 kg/vecka.
Dessutom kommer du att må bättre, bli friskare, piggare och få mer energi.
Ingen diet i världen kan mäta sig med denna.

Du har ett val.
Du KAN ändra kosten till det bättre och börja må bättre och GÅ NER I VIKT.
Eller så kan du välja att INTE göra något åt kosten, och därmed må sämre och gå upp i vikt.
Du har ett val.
Vilket väljer du?

Antingen slutar du bete dig negativt eller så börjar du bete dig positivt! Det är det som gäller; och det är det som du ska sträva efter.
Det är ditt liv, din kropp.... Du har bara ett liv, och en kropp.
Gör det bästa utav det!

DU måste vara övertygad över att målet du har framför dej är värt att kämpa för. Du ska verkligen vilja nå din målvikt.
Målet ska vara åtråvärt. Om det kommer en frestelse har du ett val: du relaterar till målet och avstår frestelsen, eller du tar frestelsen och skjuter upp målet för en längre tid.
Skapa en stark känsla till målet! Se ett gammalt foto på dig själv som smal, eller hitta en annan målbild att sträva efter!

Du är kapabel - DU KAN!
Du vill bli smal - och du kan bli smal.
Du vill ha kläder med mindre storlekar, du vill att kläderna ska sitta bättre. Du vill känna att du mår bra och du vill känna dig lycklig i din kropp, och gå omkring och le hela tiden!
Morronpromenad kan ge dej hjälp på vägen. Du börjar må bättre, få bättre kondition och blir piggare resten av dagen, vilket gör att du orkar mer under hela dagen!

Du vill känna att du har lyckats gå ner i vikt, gneom att göra förändringar och börjat leva ett friskare liv. Bli din egen hälsoentusiast!

Skriv upp hur du mår efter varje konditionspass. Det kan se ut såhär (taget ur min egen dagbok):
"Du känns allt superbra! Gud vad glaaad jag är! Allt är toppen! Såhär vill jag må varje dag! Jag for ut och sprang trots att det regnade och var dåligt väder. Men det gjorde ingenting. Det var skithärligt! Jag tog mej tid trots att jag hade det stressigt idag. Men nu efterråt var det helt klart värt det! Nu är jag gladare och jag orkar mycket mer! Jag känner mej mycket piggare och det känns som att jag har fått supermycket energi! Det är så roligt, för nu känner jag att jag orkar mycket mer....osv"

TÄnk om du kunde motionera (promenad, simning, stavgång, jogg, cykling) minst 30 minuter per dag! Tänk vad mycket det skulle ge under hela sommaren! Tänk vad mycket energi det skulle ge! Orken och konditionen skulle förbättras avsevärt! Du skulle känna mej lyckligare och få fastare kropp, och det skulle generera ännu mer lycka!

Även om du tappar motivationen ett tag så gör det inget.
Din borttappade motivation kan kanske bero på en vikt-platå.
Men var så lugn. En platå betyder att din kropp anpassar sig fysiologiskt.
Du tar dig förbi.
Det är bara att fortsätta med dina goda vanor; Det bästa av NU, så ordnar sig allt ändå! Du behöver inte tappa "fokus" och hux flux lägga på dej en massa kilon...
Fokusera bara på NU.
Fortsätter du med dina goda vanor (sånt du är van att göra numer; Äta LCHF, motionera 30 minuter varje dag) så fortsätter du gå ner i vikt och förbättra din hälsa, trots att det känns "Motigt".

Det här är ingen bantningsmetod, utan den livsstil som du kan fortsätta med livet ut.
Du har inte vetat om att man kan äta på det här sättet tidigare.
Men nu har du fått veta bättre - och du kan nu också göra bättre.
Men tänk också på att det du inte erkänner - kan du inte heller bota!


Så länge du fortsätter kämpa med din vikt kommer du att nå de mål du har ställt upp åt dej själv.

Du kommer att klara det! Det spelar ingen roll vad som händer, du håller ändå kursen!
Gör det som behövs, och du kommer att lyckas!
Håll dej till din plan en dag i taget. Om du går ner i vikt är det positivt, hur lite det än är!
Du ser ändå bättre ut än före du började, och du känner dej förtjust i hur du känner dig inombords!

Det du tänker bestämmer hur du känner dej!
Det finns ingen verklighet, bara tolkningar.
Lös problemen istället för att bara reagera på dem.

Få in för att lösa de problem som bidrar till din stress, ångest och depression istället för att bara uthärda dem.

Ingen har bestigit ett berg bara genom att titta på det. DU kommer ingenvart om du inte börjar!

Tänk på att du får den styrka som du har övervunnit.

Allt kommer till den som anstränger sig!

Endast du väljer hur du mår. Andra kan förse dej med en händelse eller ett beteende att reagera på, men det är din sak att välja hur du ska känna inför de hela. Om du väljer att hysa hat vet du att du väljer att se mörkt på världen och sannolikheten för att du medicinerar med kolhydrater ökar.

Det finns egentligen inga problem - bara lösningar som väntar på att lösas!
Positiv attityd skapar positiva resultat!
Förbättra ditt liv med 1% varje dag. Stressa inte.
Den som lyckas är den som gör de saker som den som misslyckas inte gör.

Du väljer själv det du vill äta. Det är ingen som kommer att stoppa saker i munnen på dej. Du måste själv tugga och svälja. Så därför finns det heller ingen att skylle på.

Inte ens ordet FUSK existerar.

Du väljer själv och tar konsekvenserna av ditt handlande! Det finns inte längre dåligt samvete och skuld har du ingen nytta av!

Förträng inte ditt beteende. Analysera istället varför du gjorde som du gjorde!

Det finns inte heller något som heter FÖRBJUDET eller OTILLÅTET.

Du väljer själv och tar ansvar för konsekvenserna av ditt handlande.

Träna på att ha roligt utan mat! Ja, men är det fest så är det...?? Javisst, men vad är det som säger att du måste tugga samma mat som de andra för att det ska vara fest?

Ordet FÖRSÖKA finns inte heller.

Har du bestämt dej? Annars är det ingen idé...



Handla hem det som är tillåtet, och inget annat.

Det du inte handlar hem kommer du inte heller att äta upp.

Det är ganska enkelt egentligen.


Lycka till med ditt nya liv!

8 kommentarer:

  1. det var låååååååååångt!! men väldigt bra! tack! jag behövde det!!

    SvaraRadera
  2. Hej!

    Jag har just hittat till din blogg!
    Och jag älskar den!

    Jag har börjar med LCHF för 2 månder sen, men har insett att jag måste sluta helt med "fusk-sockret" (hermesetas lättströ) samt inte lika mycket grönsaker som jag äter. Även äta mer när jag äter så jag inte behöver äta så många gånger på en dag.

    Din motivationstext har peppat mig järnet för att köra "rent" nu!!! Tack!

    SvaraRadera
  3. Tack för peppningen, nu har jag startat igång igen och är inne på min andra vecka och mot nya mål.

    -1 kg förra veckan, så det går trögt. Måste få igång träningen också, crossen har haft semester ett bra tag nu :( och den står och är så lockande men den "bestigs" aldrig ändå :)
    Stor kram och fortsätt med dina inspirationsinlägg på bloggen.

    SvaraRadera
  4. Thea: Härligt att du är igång igen! Kör nu så det ryker ;-)
    Men du...1 kg är väl inte DÅLIGT ?? Det är väldans bra! Om du tycker att du inte klarar av den "sakta" (som du tycker) viktnedgången på vågens siffror, föreslår jag att du ställer bort den en stund, och MÄTER DIG istället! Om du tycker att 1 kg är dåligt måste du tänka om! 1 kg är ett stort GRATTIS!!
    Tänk om du inte tagit tag i kosten igen? DÅ hade det INTE varit -1kg !! Kanske rent utav +1kg ????

    NÄ, släng bort vågen, mäta dej istället, använd crossen när du känner för det, ät bara när du är hungrig (2-3 stora måltider/dag) och ät dig mätt. Det är inte svårare än så!
    Jag önskar dej lycka till!

    SvaraRadera
  5. Hej! just läste din blogg, det var mycket bra och motiverande. kolla gärna du också mina bloggar på http://nazmagnolia.wordpress.com/

    SvaraRadera
  6. Hej! Jag fastnade verkligen för ditt inlägg och det peppade mig till att faktiskt starta en egen blogg. Jag har så svårt att hitta motivation till att gå ner i vikt men du tände ett litet hopp inom mig! :)

    SvaraRadera
  7. Tack! Det är allt jag kan säga... TACK!!!

    SvaraRadera
  8. Fantastiskt!!!!! Precis vad jag behövde. Tack för fantastisk klarsynthet och innsikt. NU ska jag vara positiv och lyckas. Tack

    SvaraRadera