tisdag, augusti 18, 2009

Älgfärsbiffar Hemgjorda


Idag skulle jag rulla köttbullar.
Det blev biffar =)
Kom på att de är mycket lättare att försteka och sedan lättare att frysa in (för att dom är platta).

Min "smet" gjorde jag på förmiddagen, så hinner det dra ihop tillräckligt innan middags-dags (annars upplever jag att de lättare faller sönder)!
Detta tar alltså inte lång tid alls; och smakar MYCKET godare än "snusk-bullarna" som luktar apa och finns i paket som "Mamma Scan" !

Köttfärs-smeten:

1 kg älgfärs /nötfärs...vilken färs du vill.
2 finhackade gula lökar
4 ägg (man klarar sig nog med två, men jag ville stoppa in mer vitaminer och mineraler)
Kryddor (jag valde taco-krydda utan glutamat, svartpeppar, salt och en kryddmix)

Rör ihop allt. Låt stå i kylen.

När det är dax att göra dem färdiga, satte jag ugnen på 225*C.
Jag hackade hushållsost i små kuber, för att trycka in i biffen innan stekning.
Värmde stekpannan och klicka dit 1 msk smör.

Ta en handfull med köttfärssmet.
Lägg in 2-3 ostbitar och kladda ihop till en platt boll.
För-stek i stekpannan tills den fått fin yta, och vänd sedan och stek andra sidan.
Gör så med alla.

Ta en djup plåt, och häll dit 3 dl vatten.
Lägg biffarna i den, och sedan in i ugn.
Vänd på alla biffar efter halva tiden.

De blir jättegoda; saftiga och krämiga med osten!

Till det gjorde jag en dressing:
Jag rörde ihop creme fraiche, 1/2 skalat äpple, dill och pressad citron.

Om man vill ge familjen lite extra kolhydrater (eller tallriken lite roligare färg) så kan man riva dit en morot på den finaste riven; så blir det saftigt och gott.
Med morot och äpple blir det ca 10 gram kolhydrater (7%) på hela måltiden, vilket är väl godkänt, och skippar du moroten så har du totalt 6 gram kolhydrater (4%).

1 kommentar:

  1. Hej tack för en bra blogg om mat met fett som man kan gå ner av.
    Jag har letat men jag tycker det är svårt att hitta men denna blogg skall jag lusläsa för efter nyåret skall det ske det jobbiga MVH Madde

    SvaraRadera