söndag, februari 28, 2010

Träningsplupp´s Hallonpaj

Åkej.
Varning för frestande bilder och recept.... ;-)
Denna paj gör jag när suget sätter in eller när jag tränat under dagen, och den innehåller faktiskt kolhydrater, så har du svårt att avstå ÄNNU MER kolhydrater efter denna, så är det lika bra att låta bli. Jag blir dock "Mättad" efter denna, och den räcker till så många, så för mej funkar den perfekt! Godare än GODIS - Godare än ALLT! ;-)
Den är väldigt LÄTT att göra, och det går fort, så får du en blixtvisit av kära vänner, utan att du hunnit förbereda något fika, så funkar denna utmärkt!

1. Lägg upptinade hallon i en pajform.

2. Riv över 25 gram (eller mindre) vit choklad . (Kolhydrater!)

3. Strö över massor med kokosflingor.

4. In i ugn tills kokosen blivit lite krispig och fått rostad yta.


KLART!
Ät & Njut!


Jag äter den bara såhär.
Till ditt "fika-besök" kan du bjuda på glass eller på grädde vid sidan av.
Den här brukar jag också göra när jag ska på kalas, eller när vi har kalas själv.
Då får jag äta "tårta" tillsammans med de andra ;-)
Oftast tar min "tårta" slut före den vanliga tårtan, så nog är den god alltid =)

*****
Vill du läsa på mer om LCHF kan du gå in på dessa sidor:
http://www.kostdoktorn.se/
http://blogg.passagen.se/dahlqvistannika/

8 kommentarer:

  1. Hej!
    Jag är ute och surfar på nätet för att läsa om träning efter graviditet/förlossning. Hittade mest tråkiga sidor om att man måste ta det superlugnt och typ bara hålla på med knipövningar och promenader de första månaderna efteråt, men så hittade jag hit till din sida. Du gav mig hopp och inspiration!! :) Tack! Fick du typ klartecken från barnmorska/läkare att börja träna så pass tidigt efteråt eller kör du "på känsla"?

    SvaraRadera
  2. Hej och välkommen hit Sanna!
    Jag håller med dej...det finns inte så mycket skrivet om träningen efter förlossningen, men jag gissar att det beror på att det är så OLIKA från person till person!
    En del, som hållit på med en hög träningsnivå under hela livet, kan nästan direkt gå tillbaka till sin "vanliga" träning (om än något modifierad) direkt efter förlossningen, och en del kan det inte. Allt beror på hur graviditeten har varit, hur kroppen mår, hur mycket man orkar osv....
    Jag har, med alla mina 4 småttingar, börjat "träna" (iallafall röra på mej; promenader med små joggsteg osv) när de varit ca 2 veckor. 2 veckor är nästan för länge för mej för att vänta, och med två av dem har två veckor behövts till vilan och med de andra två har jag kunnat börja tidigare utan att det har känts dåligt i kroppen.
    Så, lyssna på din kropp, och ta det i din och din kropps takt, så mår ni bäst utav det! Det löns inte att följa olika träningsprogram och dyl, för din kropp är inte som "alla andras" kroppar ;-)
    Får du besvär efter eller under träningen, så drar du bara ner på tempot eller på intensiteten eller på längden på passet. Öka i små steg successivt så hinner kroppen med att anpassa sig!
    Jag har aldrig varit hos barnmorskan efterråt för att få "klartecken" eftersom man "ska" dit efter 6 veckor, vilket jag inte har gjort. Jag litar på min kropp. Den säger mej en hel del, bara jag lyssnar ;-)
    Lycka till med träningen och Lycka till med lillbäbis (om du nu har fått en liten, vill säga ;-)

    SvaraRadera
  3. Hej
    Magmusklerna skall man vara försiktiga med! De är inte i skicka ett tag efter man fött. Där bör man vara försiktig....

    SvaraRadera
  4. Cathrine; Nej, precis, där ska man vara försiktig, så att de hinner "gå tillbaka". Däremot ska man gärna börja använda de inre magmusklerna, spänna några sekunder (böjja upp bäckenet) och sen slappna av.
    Situp´sen kan man dock vänta ett tag med!

    SvaraRadera
  5. Vilken paj! Den vågar jag nog inte laga just nu. Har drattat dit på lite överätning av kolhydrater ett tag. Men den låter himmelsk!

    Och du är imponerande!

    Idag fick jag för mig att nominera dig till "Beautiful Blogger Award" på min "invandrarblogg" Bortom Tankar
    (mollalena.blogspot.com). Om du inte vill ta emot "Awarden" eller föra den vidare, så kan du väl i alla fall gå in och läsa min motivering. Jag vill så gärna att andra unga - och äldre - mammor, utanför LCHF-"lägret", ska få ta del av din härliga blogg och dina tips och råd.

    Allt gott!

    SvaraRadera
  6. Tack SÅ MYCKET Mollalena!! Det var verkligen en trevlig överraskning! Tack så hemskt mycket! =)

    Jag ska föra den vidare.... ;-)
    *gnider mina händer*
    Nu ska vi se.....

    SvaraRadera
  7. Men WoW vilken bra blogg och vilken bra tjej=)....här kommer jag å hänga mycket! Vilket dunderjobb du gjort grattis!

    SvaraRadera
  8. Hej igen och tack för att du tog dig tid att svara angående träning efter graviditeten! :) Känns som ett väldigt klokt svar att strunta i de där träningsprogrammen och känna efter hur ens kropp reagerar istället och sen anpassa sin träning efter det.
    Jag väntar tvillingar, de ska födas senast i slutet av nästa vecka och jag tränar än och har gjort det under hela graviditeten (har fungerat bra, mer än bra)
    Jag kommer garanterat hit till din sida igen. Så roligt att läsa här!

    SvaraRadera