onsdag, juli 22, 2009

Plankstek på LCHF-vis

Jag lovade er en bild och recept på min påhittade Plankstek, så här kommer det!


Förberedelser:
1. Bearnaisesås (hemgjord) recept
2. Blomkålsmos (hemgjord) recept
(Jag hade i mycket mer philadelphiaost och lite mindre grädde, för att få moset mer fast och tjockt så att det skulle stanna kvar på plankan. Om det blir för rinnande kan ni lägga det i en sil och pressa ur vätska så funkar det också!)

3. Vi grillade köttet lite lätt.

4. Jag spritsade ut blomkålsmoset runt plankan, delade 3-4 tomater på hälften och placerade i hörnen och sen lade jag dit köttbitarna, och hällde bea-sås över det hela.

5. In i ugn en stund, jag hade 225*C, i mitten, ca 5-10 minuter.

Redo att ätas :-)
Om man vill, och har lite mer tid, kan man linda baconskivor runt ett gäng med sparris, så får man en klassisk planka....
Moset går att göra dagen före, om det inte finns gott om tid, Likaså med bea-såsen.
Om det blir över av bea-såsen (inte så troligt he he) så häll den i en burk med tättslutande lock och förvara i kylen. Den blir en aning tjockare efter att ha stått i kylen, så gör den inte allt för tjock från början.

Det hela blev supergott! Funkade precis lika bra som en vanlig planka med mos; men jag tror man blev MYCKET mättare av detta; tack vare att "moset" innehöll lite mer mat (och inte bara kolhydrat-pulver).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar