onsdag, april 22, 2009

Lyxiga choklad- och nötbrownies

Det här receptet har jag hittat på Fett Bra Mat och det verkar skitgott!
Just nu ska jag dock inte göra några "godsaker" (även om det skulle vara utan socker), för att eliminera känslan av att alltid måsta ha nåt Gott eller Sött i munnen. Beroendet/suget måste bort först. Det blir bara jobbigare om man hela tiden underhåller socker-kurvan....
När jag ligger "bättre till" i sockerberoendet; alltså när jag är uppe ur träsket och känner att jag är"stabil" där, så ska jag genast testa dessa:

Det här behöver du till 12 muffins

75 g smör
100 g choklad 70%
75 g pecannötter + 25 g valnötter, finhackade med lite crunch kvar
1 tsk bakpulver
2 ägg
2 tsk - 2 msk sötning (Jag använde 2 msk sukrin.)
1/2 tsk vaniljpulver

Så här gör du

Smält smör och choklad i en tjockbottnad kastrull på låg värme.
Finhacka nötterna och blanda i bak- och vaniljpulver.
Vispa ägg och sötning.
Blanda ner den avsvalnade chokladsmeten i äggsmeten och vänd ner nötmjölet.
Ha över i 12 muffinsformar
Grädda mitt i ugnen i 175 grader ca 5-8 min.
Låt stå i kylen över natten.

1 kommentar:

  1. härligt recept! låter gott =)

    tror du har en bra inställning, man behöver nog bli helt fri först, innan man testar!

    men den som väntar på nåt gott....! ;)

    SvaraRadera