måndag, april 13, 2009

Intressant om TANDHÄLSA och SOCKER

Hittade en intressant sida hos Kostdoktorn.se om tandhälsa hos de som äter "sockerfritt" och hos de som äter socker och mjöl.
Bilderna avskräcker kan jag lova....

Klicka här: Ingen karies på stenålderskost ??

För mej är det ett enkelt val! Jag tycker att det är värt att prova!?

Det finns flera anledningar:
1. Jag har dåliga tänder. Har FLERA hål i tänderna och början på hål, varenda år jag är på kontroll, ändå sedan jag var litet barn.
Ni förstår att det även innebär återbesök till borren varteviga år:-(

2. Jag har tandläkar-skräck. Just för att jag har så många hål jämt.

3. Det är fruktansvärt DYRT! (både inköpen av sockret - och lagningarna som kommer som konsekvenser!)

Jag har ätit enligt GI/LCHF sedan maj 2006 nu. Det är prick 3 år snart.
2007, när jag besökte tandläkaren sist hade jag: Nada hål.
Det har ALDRIG hänt i hela mitt liv. Inte ett enda hål i käften, och alla "början på hål" har avstannat. Bara DET!! *woow*

Egentligen borde jag dit igen, och kolla hur det ligger till; men jag känner att det känns bättre med både tandstenen och inga hål (som jag känner) eller ilningar, än så länge...
Fast det skulle va kul att kolla läget ändå.
Okej. kul och kul.
Om det inte vore så dyrt ;-)
En sån som jag; som haft hål på hål på hål, har inte precis nån nytta av abonnemanget dom erbjuder.... :-(

Jag hoppas på en framtida ändring. Om än en det "bara" är en långsiktig en....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar