måndag, juni 01, 2009

Janssons Frestelse, på LCHF-vis

Den här "janssons"-gratängen gjorde vi när vi hade LCHF-kurs med matlagning.
Den smakar såklart inte riktig Janssons, men jag tycker att den ersätter den rätt så bra faktiskt.... Den duger!!

1. Smöra en ugnsform
2. SKiva blomkål och lägg ett lager längst i botten på ugnsformen
3. Skiva 1 lök och sprid lökringarna över blomkålen
4. Lägg ut ansjovisfileerna ovanpå löken
5. Ta ytterligare ett varv med blomkålsskivor. Häll även på alla smulor.

Ibland kan gratängen bli lite vattning, så då kan man ställa in den såhär i 200*c varm ugn i 15 minuter. Prova dej fram.

6. Häll spadet från ansjovisen och grädde över och värm i ugnen tills den blivit gyllenbrun, som en gratäng ska vara.

Det kan bli en väldigt tunn gratäng, så har du mer blomkål hemma kan du göra ytterligare något varv med ingredienserna.

Smaklig måltid!

4 kommentarer:

  1. Har just hittat hir och kommer att återvända!!! LCHF- kurs? Låter spännande!! Vem stog som organisatör?

    SvaraRadera
  2. Välkommen hit Yes!
    Jag höll i kursen, och vi hyrde konferenslokal och kök hos Vuxenskolan!
    Det var verkligen roligt att både ha teori och sen matlagning enligt LCHF! Att avsluta med lite mat är väl aldrig fel ;-) hihi

    SvaraRadera
  3. Vilken kul ideè!! Du får ta och kom till min ort också!! I kväll ska jag läsa mer om din "resa" i LCHF-värden - verkligen massor att inspireras av!

    SvaraRadera
  4. (här kommer en färsking till:)

    Åh!!! Nu blev jag lite gladare! Jag har ätit LCHF sen juni i år (med vissa återfall:( ) men just nu hade jag snöat in på den där janssons-en som jag skulle må dåligt av att äta. Nu fick jag hopp igen! Tack för din härliga blogg! (Jag har gått ner 19 kilo så här långt och har mindre värk mm.) Jag bloggar inte så frekvent utan "för dagbok" mer för min egen skull. http://ninnismat.blogspot.com/

    Kram/Ninni

    SvaraRadera