onsdag, juni 03, 2009

Margarin - den största hälsofällan!

Jonas Colting berättar om margariner (bla. Lätta och Mini-Lätta) i en väl gjord artikel på BT.se (Borås Tidning). Här är hans hemsida, och hans blogg.

Ur artikeln:
Vilken är den enskilt största missuppfattningen om bra kosthållning och följaktligen det största misstaget folk i allmänhet gör i mataffären?
Svaret på den första frågan är att de flesta tror att man framförallt bör undvika fett när det i verkligheten är socker som är orsaken till i princip alla kostrelaterade sjukdomar. Fett, även det mättade animaliska fettet, är som jag skrivit om flera gånger innan, en naturlig och nyttig ingrediens i vår kost. Dessutom helt logisk ur ett evolutionärt perspektiv då fett alltid funnits närvarande i den mänskliga kosten. Den raka motsatsen gäller för socker och alla andra raffinerade kolhydrater.
Svaret på den andra frågan är att många satsar på helt fel fett och väljer olika former av margariner framför naturens perfekt sammansatta produkt; smör!


han skriver också;
I allmänhet innebär det att man köper en i högsta grad raffinerad produkt. I regel antyder de ovan nämnda prefixen att produkten har mindre fett än ursprungsprodukten och i bästa fall innebär det att man bara får en urvattnad produkt med taskig smak och för mycket socker. Men i värsta fall innebär det att man köper en gravt ohälsosam produkt! Vilket precis är fallet när man köper ett margarin av valfri sort. Faktum är att jag har svårt att komma på något som är mer ohälsosamt eller raffinerat än just margarin.

och avslutningsvis:
Min uppmaning är att ni ska jämföra innehållsförteckningen på ett paket smör och exempelvis mini-Lätta.
Smör som är ett fullständigt naturligt och nyttigt alternativ i sammanhanget är gjort på hundra procent grädde och lite salt samt mjölksyrakultur.
Jämför det med det lilla kemilabbet i mini-Lätta och fråga er själva om det känns som ett lämpligt och hälsosamt alternativ för dig och din familj?
Tycker du att dina barn ska äta det?

Mer om detta:
Vilket ansvar tar skolledningen när man inför lättmargariner och lättmjölk?
Sveriges Konsumenter i Samverkan
Namninsamling för fetmjölk och bregott - emot lättmjölk, lättprodukter, lättmargarin
Jakten på de mättade fetterna drabbar barnen
Larm: Maten kan göra barnen sjuka
"Vid en studie på fyraåringar visade det sig att de barn som åt mest fett också var smalast.– Det är ingen tvekan om att det finns ett samband mellan för lite fett i maten och feta barn, konstaterar Birgitta Strandvik.– För lite fett kan i stället bidra till att barnen utvecklar fetma, säger Birgitta Strandvik."

Barndoktor mot Livsmedelsverkets kostråd till barn
Partille Kommun´s beslut
Projekt SKOLMAT
Kostrekommendationer - Sveriges Konsumenter i Samverkan
Ett 100-tal studier som visar att man inte blir fet av fett

Lågkolhydratkost för Nybörjare - Kostdoktorn

Skolmaten - Rädda våra barns hjärnor!
- Barn som äter margariner blir allergiska i högre grad än
barn som äter smör. Barnen med lägst intag av totalfett
blir allra mest allergiska.
- Transfetter och omestrade fetter ger inflammationer, ett
tillstånd som ligger till grund för hjärt/kärlsjukdomar och
många andra sjukdomar. Likaså leder de till försämrad
insulinkänslighet, vilket är första steget mot diabetes och
fetma.
- Margarinernas höga innehåll av fleromättade omega6-
fetter skadar den känsliga balansen mellan omega3-
fett och omega6-fett, vilket dramatiskt försämrar
immunförsvaret och ger fel fett i barnens hjärnor.


Ansvariga för skolmaten offrar barnens hälsa!
Maten i skolan och på dagis

och till sist...
Njut av nyttig mat!


*phu* Ja, jag vet...det blev en hel del länkar. Och det finns MER! Det är en hel djungel där ute...
Men dom får vänta till en annan gång...
Det är jätteintressant att läsa om kostråd till barnen (för att inte glömma dom vuxna inom komunerna). Det handlar ju trots allt om våra barns hälsa. Och barnen är vår framtid.
Även om det inte "syns" NU på barnen, så kommer det definitivt att synas på dem när de blir äldre, vilken slags kost de fått....

Helst skulle JAG vilja:
- Ta bort ALLA slags margariner. Helt och hållet och för alltid!
- In med naturliga och fullfeta produkter (Bregott, standardmjölk, fullfet creme fraiche, grädde, feta ostar, kött med fettet kvar, naturell yoghurt mm.)
- Bort med allt onödigt socker (Men det tror jag faktiskt att många kommuner har lyckats med ?? eller ?) (drycker, krämer, soppor, halvfabrikat, pulver-såser, socker, vetemjöl, vitt bröd, saft, ...)
- Servera fett + protein till mellanmål, istället för socker (frukt, fruktyoghurtar, flingor, mackor......)
- Införa FLER indrottstimmar i skolan!!!

Men det är ju JAG det ;-)
Vad skulle du vilja ?

4 kommentarer:

  1. ställer mig (TYVÄRR) ytterst tveksam till om många kommuner lyckats sluta med halvfabrikat/krämer och de andra produkterna du räknade upp... tyvärr... tror inte de har tillräckligt med kunskap för att ge barnen rätt mat... TYVÄRR IGEN....

    SvaraRadera
  2. Kanske kommer det att ske en förändring men jag tror tyvärr att den ligger lååångt fram i tiden.
    På skolan där jag arbetar och där min son går på dagis serverar de konserverad ananas som val vid grönsakerna...vad tror du de väljer?

    SvaraRadera
  3. Är lite nyfiken, hur många kalorier äter du ungefär, om du skulle uppskatta under en dag? :)

    SvaraRadera
  4. Jag äter inte kalorier ;-)
    Jag äter MAT (kött och fett) tills jag blir MÄTT.
    Oftast blir det sen frukost, och sen middag.
    De dagar det blir tidig frukost, äter jag lite till lunch också.
    Jag har INGEN aning om hur många kalorier jag äter.
    Jag tror inte på kalorier, för jag har testat det i hundra år ;-) Det har visat sig att om jag äter ex 1000 kcal varje dag, så kan jag gå ner en dag och gå upp nästa dag. Det beror inte på kalorier, det beror på VAD man äter; det är endast det som spelar roll. Kolhydrater går du upp i vikt av.

    Om man äter 4000 kcal fett och protein kan man gå ner i vikt, och man kan gå upp i vikt på bara 900 kcal, men då består dom av kolhydrater!!

    Så, nej, jag vet inte, jag äter mej mätt, det är allt...

    SvaraRadera