tisdag, maj 26, 2009

LCHF MÜSLI

Vem har sagt att man måste sluta äta sin müsli på morgon bara för att man börjat med LCHF?
Inte då jag iallafall!

Idag har jag gjort denna goda blandning som jag förvarar i en glasburk med lock.
Ät müslin blandad i en fet Turkisk yoghurt eller Fjällfil, och tillsätt gärna lite grädde i filen så blir det supernaaajs ;-) Vill du ha mera smak i filen, så tillsätter du upptinade hallon eller blåbär! SMARRIGT!

Här är blandningen:
Linfrön/loppfrön (svarta små frön)
Solrosfrön (jag använder osaltade)
Sesamfrön
Pinjenötter
Pecannötter
Hasselnötter
Kokos
Pumpakärnor
Sötmandlar

Jag hackar de större nötterna i lite mindre bitar, så att det blir lättare att äta.

Enkelt & gott!

4 kommentarer:

  1. Tack för tipset, har inte tänkt på hur lätt det är att göra så.
    Anmaja

    SvaraRadera
  2. Hur länge kan en sådan mix hålla i skafferiet?
    Tack på förhand,

    SvaraRadera
  3. Jag har inget direkt svar på det.
    Men blandningen lär hålla längre i kylskåpet, för då förstörs inte fetterna i värmen!
    Gör jag en liten blandning, eller om jag vet att många ska äta ur det ett tag, har jag det i skafferiet några veckor, och gör jag en stor blandning/som tar lång tid att äta upp ställer jag det i kylen så håller det längre än så.
    Jag ska kolla upp hur länge det "rekommenderas" ! (men jag har för mej 3 veckor ???) Kanske någon annan här inne som vet?

    SvaraRadera
  4. Grymt tips man bugar och bockar

    SvaraRadera