onsdag, juli 29, 2009

Hitta balansen..

Det är inte det lättaste att hitta en bra balans i sitt liv.
Allt ska klaffa, på ett eller annat sätt.
Och det är inte bara en sak...

Jag ska hinna tänka på mej själv.
Jag ska hinna tänka på min sambo.
Mina barn.
Mina husdjur.
Mitt hem.
Mitt jobb.
Min träning.
Min (och min familjs) kost.
Min sömn.
Mina vänner.
Min familj.

jaa...och allt annat som man kan tänkas vilja klämma in i vardagen..

Jag vill gärna känna mej tillfredsställd på alla dessa punkter.
Jag prioriterar alla dessa områden, men det är nog tack vare att jag jobbat med det så många år (snart 11 år..).
Jag vill hitta balansen, och få känslan av att vara tillfredsställd med livet.
Hinna med lite av allt. Må bra.

Jag har nyligen träffat en person som verkligen hade det struligt i livet.
Ångest över att inte hinna med några av punkterna - vilket också förvärrade saken.
Det är mycket mer som ligger bakom, vilket ni säkert förstår, men det är sannerligen inte lätt att ta sig upp ur det svarta hålet, när man en gång fastnat där.....
Det krävs en hel del.

Nu kan jag inte lösa dem problemen genom att ge Ett tips, eftersom jag själv jobbat så mycket med alla områden i mitt liv, men det är ett bra tips, som jag redan från början anammade och som jag tycker har hjälpt mej genom livets svåraste tider och gett mej ett nytt, lyckligare liv...

Prioritera.
Och arbeta med en sak i taget.
(oj, det kanske blev två tips, men det bjussar jag på ;-) hihi)

Vad är det viktigaste JUST NU att jobba med - alltså att FÖRBÄTTRA ???
Mej själv ? Mina barn? Mitt arbete? Min vikt? Min familj?....ja...
Börja alltså med en sak i taget.

Låt oss säga att det är JAG SJÄLV, som är det viktigaste just nu. "Jag mår absolut inte bra".
Vad är det som inte är bra?
Vad vill jag förbättra?
Hur vill jag vara? Hur vill jag ha det? Hur vill jag må?
Hur kommer jag dit ?
...åsså vidare...
Spinn på med frågorna och skriv ner allt.
Sitt sedan ner och fundera riktigt ordentligt på alla svar.
För du har svaren. Ingen annan.

GÖR sedan det som du skrivit ner - och ansträng dej till 110% för att lyckas.
Tänk inte på annat. Bara på detta.
Du kommer tillslut att lyckas, och när du gör det, DÅ har du både tid, energi och viljan att fortsätta till nästa "problem".

Man kan inte jobba med allt på en gång.
Då blir det pannkaka av alltihop; och en hederlig vanlig pannkaka på vetemjöl är ju inte nyttigt ;-) hihihi
Så länge du inte har fått utmärkelsen till Superwomen, så tror jag att du ska låta bli att jobba med allt på en gång. Det lär bli för överväldigande, och svårt, och jobbigt, så det kommer bara att bli ett djupare och mörkare hål du hamnar i.

Att ta sig upp är inte lätt.
Men det går.
Det går, bara du tar första steget, och bygger upp dig inifrån och ut.

Tillslut har man skapat sig ett liv i balans; ett liv som man från början ville ha, och det är ju det vi är ute efter :-) "Även en tusenmilafärd börjar med ett steg...."

Nu ropade sängen; klockan är snart tolv och då har Beatuffen lovat att sova ;-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar