söndag, augusti 02, 2009

Min framgång med Avspänning


När jag skriver att jag har jobbat med mej själv i över 10 år, så betyder det att jag har försökt omvända mitt tänkande från dåvarande Negativa tänket - till det önskvärda (nuvarande) Positiva tänket.

Jag började dels ifrågasätta mina egna tankar och känslor (alltså osanningar och halvsanningar),
Jag läste en del böcker inom ämnet, och verkligen jobba med det jag läste just då,
och Jag lyssnade på Lars-Eric Uneståhl´s Avspännings-cd.Med den här CD-skivan så får du en kort introduktion till de fyra första stegen i Mental Träning.

Skivan innehåller följande program:
1. Muskulär avslappning
2. Mental avslappning
3. Självbildsträning
4. Målbildsträning

Denna cd-skiva är intalad och utarbetad av Lars-Eric Uneståhl.
Fil.Dr Lars-Eric Uneståhl som anses vara ledande inom området för Mental Träning och Personlig Utveckling.

Tanken bakom produkterna är att varje människa har en mängd resurser som man tyvärr inte använder genom att man antingen blockerar dem t.ex. genom självbilder och tankesätt eller genom att man inte hittat vägarna till dessa resurser.

Meningen med de träningsprogram som finns är att alla människor genom en systematisk och långsiktig träning kan nå de mål och skapa den framtid som man själv bestämmer innan man startar träningen.

Mental Träning syftar bl.a till att hitta de tankar,bilder,attityder och känslor som leder till ett bättre liv.

Eftersom alla människor har dessa mentala processer gående varje dag så borde det ligga i varje människas intresse att träna in de tankar, känslor,självbilder och målbilder som hjälper oss i livet istället för stjälper oss.

*

När jag började med Avslappnings-cd, var det omöjligt att för det första bara lägga sig ner och slappna av.
Det är inte lätt när man känner sig som mest stressad och "osams" med sig själv. Själva Avslappnings-cd´n gjorde mej bara mer stressad.

Jag ändrade taktik.

Satte som mål att lyssna 30 sekunder åt gången. Och vid läggdags - för då hade jag lix inget annat att försöka stressa upp mej över.

Tillslut började jag kunna slappna av och lyssna på hela spåret, och sen tog jag spår efter spår. Även om jag somnade med hörlurarna i öronen många gånger (efter att ha lärt mej att slappna av tillslut...) så tror jag att hjärnan tog in det som sades i öronen, omedvetet, och utan störningar ;-)

Ett tag, över en lång period, lyssnade jag på ett spår per kväll, ibland fler, och jag tror att det hjälpte mej väldigt mycket i "kampen mot mej själv". Att man kunde träna tänket likväl som musklerna hade jag först ingen aning om, men såhär efteråt kan jag tycka att det är precis lika viktigt (om inte viktigare!) att träna hjärnan som att träna kroppen fysiskt. Hjärnan använder vi varje dag, och det är ju lite gulligt om man då även samarbetar med den ;-) ....så får man dom resultat man Önskar sig. Tillslut.

När livet känns tungt, och min hjärna slutar samarbeta, vilket i sin tur betyder att jag börjar intala mej dessa osanningar och halvsanningar igen, så är det dax för cd´n att dammas av igen. Egentligen skulle det väl förmodligen vara bäst att man körde den med jämna mellanrum; 1 gång i veckan kanske, så "håller man igång" den mentala träningen.....

1 kommentar:

  1. Hej!

    Jag har fem barn mellan -84 och -94, kul att det är fler som har barn "tätt". Västerbottenskvinna född -60.

    SvaraRadera