onsdag, januari 07, 2009

LCHF för nybörjare

Som nybörjare är de inte lätt att ta sig fram i djungeln av kostråd.
Själv är jag helbiten på LCHF (Lågt Kolhydrater - Högt Fett)
LCHF-kost är inte samma som GI-mat men besläktat.

Jag hittade en bra beskrivning på LCHF här.
Jag kopierar:

Tänk på GI-mat med GI så nära noll man kan komma, dvs vi äter inte värst många kolhydrater alls och då blir det inget GI heller eftersom det är kolhydraterna som höjer blodsockret och bestämmer GI-väret. Som kompensation för uteblivna kolhydrater blir vi mätta på fet mat.

Vi äter medvetet mat som inte höjer blodsockret nämvärt alls, medan GI är mat som höjer blodsockret långsamt.

LCHF-kost är en väldigt individualiserad kost.
Vi brukar säga att den skall vara anpassad efter den som äter den eftersom vi alla är så olika och därför är det jättesvårt med menyer. Om jag skriver en meny kanske jag väljer sådant Du inte tycker om och då finns risken att Du tror att det inte är något för Dig.
LCHF-kost är för ALLA som vill må bra och slippa blodsockersvängingar.

Som plus i kanten får man andra fördelar.

Det kan vara viktminskning eller viktökning. Vikten normaliseras, så den som har övervikt går ner på sikt och den som väger för lite går upp. Fiffigt va?

De som har diabetes går ner eller tar bort sitt insulin, lite beroende på, det finns många fall här på sajten som tagit bort sitt insulin.

De som har fibro får ibland mindre värk och högre livskvalitet. (Jag hör till dem!/Bea)

Jag tillhör gruppen som haft mag/tarmproblem i många år och det är bortblåst. (Jag hör ju såklart hit också...)

Frågan om menyer har varit uppe flera gånger och det börjar kännas som att menyförslag skulle vara bra för nybörjare åtminstone, men detta är inte så svårt att lära sig som det låter.
Det finns material att ladda ner och läsa och det finns gott om folk som gärna delar med sig.

I korta drag är det så här vi äter:

Vi äter proteiner ungefär som vanligt, dvs kött, fisk, ägg, fågel men vi väljer OFTAST att tillreda dem själv eftersom färdiglagad mat innehåller mkt socker och andra kolhydrater. Vi väljer helst de fetaste bitarna.

Vi äter så lite kolhydrater som vi själva valt och där är det olika vad vi känner blir gränsen för att må bra.
Om man inte testat alls att äta kolhydratreducerat kan en god början vara att HELT skippa socker, bröd, ris, pasta, potatis och majs.

En del äter ca 5% kolhydrater av sitt energiintag andra så nära 0% som möjligt. I praktiken är det mellan 0-60g rena kolhydrater om dagen. 20g kolhydrater per dag är en vanlig gräns. (Jag mår bäst av så lite som möjligt, men det är ändå inte nära 0% även om man tror det. Det är SVÅRT att inte få i sig NÅGRA kolhydrater alls, även om jag skulle försöka!/Bea)

Som kompensation för kolhydraterna äter vi fett. Vi väljer helst animaliskt mättat fett, med komplettering av omega3. Vi äter smör och många dricker kaffe med vispgrädde. (Kaffe med grädde är kvällens njutning!)

Om man skall räkna på hur en dag ser ut för "genomsnittet" (om det finns något sådant)

fett 75%
kolhydrater 5%
proteiner 20%
Man måste inte hålla på och räkna men om man vill finns ett väldigt bra gratisprogram som heter MinMat. Det finns även support att få för den som behöver."

Lät helt okej för mej ;-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar