torsdag, april 26, 2012

Den mest optimala träningen!

Ibland känns det bara så jäkla tungt att ta sig ut och träna, efter en tung dag med näsan i studieböckerna, en middag med familjen ( = med trötta barn efter en hel dag på dagis) och sen badning och nattning av 5 barn.....

Nu ska jag inte klaga, för jag tror vi har Sveriges enklaste nattning;
Upp från badet, på med pyjamas, borsta tänderna, in på var sitt rum, säger God natt-Älskar dej (puss) och stänger dörren. Och då är klockan mellan 18-19:00.
Sen kan det ju självklart komma kvällar när någon inte vill sova, en annan har ont i magen, en tredje blev mörkrädd helt plötsligt och en fjärde måste upp och bajsa.....och nummer fem kan inte sova för att han är slemmig och hostig i halsen.....
Nu händer detta inte så ofta, så man får vara glad för det =)

Men trots allt, alla moment tar tid, alla moment kräver tålamod och allt det här tar energi!!
Ibland vill man bara lägga sig på golvet och typ...sova. Eller skrika. Men vad hjälper det!?
Ta 3 djupa, tänk "TÅLAMOD" och gör det som måste göras.

När barnen ligger i sina sängar, har man tid till annat som måste göras...som tex städning, tvättning, diskning, förbereda nästa dag i klädväg/utekläder, i matväg och allt annat praktiskt. Men kanske det viktigaste: TRÄNINGEN!!

Visst känner ni också att det är lätt att bara: näää....jag skiter i träningen idag; jag gör det imorron!!!???

Okej.
Om det sker imorron istället är det ingen fara.
Men säger man så varje dag, kommer ju aldrig den där "imorron".
Därför måste man göra det IDAG istället, så kan man göra städningen imorron istället ;-)

Hur som helst,
I veckan har det varit extra fullt upp, och motivationen kan verkligen tryta sånna dagar.
Vi har fullt upp med vardagslivet med fem barn, + jobb och studier, och lite extra jobbigt när Elliott fått tillbaka RS-viruset och verkar aldrig bli bra, och DESSUTOM har jag 30-års fest med mina vänner på lördag.
Den ska planeras, göras/fixas saker, osv (utan att avslöjja för mycket) hihi.
DESSUTOM (igen!) har vi Elliott´s dop på SÖNDAG!! och inte nog med det; vi kör en trippel; och kombinerar Elliott´s dop + fira att jag fyllt 30 år + firar Kelly som fyller 6 år 1:a maj = med hela släkten, hela söndagen!!!
Ja, jag vet...det blev liiiite mycket just nu ;-)

Så, ska jag träna eller inte träna `????

TRÄNA SÅKLART!

Träningen ger mej energi, gör mej pigg, gör att jag orkar mer, sover bättre (när inte Elliott vaknar stup i kvarten då), och jag får min egentid som jag behöver!!

Måndag: Löpning/PW intervaller + Kettlebell styrka (rumpa/ben)
Tisdag: Löpning intervaller 1*5 km
Onsdag: Jogg Näset 6 km med vagnen (Elliott + 10kg Kettlebell)
Torsdag: PW 30 minuter (senare ikväll) + kettlebell (rumpa/ben).

Det tar inte så lång tid att träna; det räcker med att du kör 30 minuter intensivt varje dag så fixar du formen och flåset =)
Vi snackar INTERVALLER - Tung styrketräning - Backträning - what ever;
för ni vet väl vilken träning som är DEN OPTIMALA TRÄNINGEN ???
Självklart: Den träningen som blir av!!
Stå inte och fundera vad som är bäst att träna; för det tar tid! TRÄNA ISTÄLLET!!
Ut å gå snabbt, ta några joggsteg, gå snabbt i backe, rusa mellan lyktstolparna, gå 1 km och gör 10 armhävningar efter varje kilometer.....VAD SOM HELST!! Bara du gör det =)

Så med det sagt; Over and out!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar