torsdag, april 12, 2012

Tillbakablick från en framtidsblick....

Ibland brukar jag tänka framåt till en framtid några år bort, ibland 10, 15, 20 år bort.
Jag tänker mej att jag lever där och då.

Vad gör jag?
Vilka har jag omkring mej?
Hur ser barnen ut och vad gör dom?
Hur ser mina föräldrar ut? Och mina syskon?
Vad jobbar jag med?
Bor vi kvar?
Hur ser mina vänner ut? Vad har vi för relation då?
Bor DOM kvar ??

Tänk er nu tanken att man inte har alla vid sin sida som man skulle vilja.
Man lever ju faktiskt inte för evigt, och det är ingen garanti att ens jag finns med i bilden 15 eller 20 år framåt. Eller ens 1 år.
Vi vet inte hur länge vi finns här på jorden.
Jag brukar tänka att tiden vi får i livet är tid vi får LÅNA. Se till att ta hand varje dag som du lånar. Varje dag är värdefull, varje timme, varje minut.

Om vi nu tänker oss att vi befinner oss 20 år framåt i tiden:
Släktingar har gått bort. Kanske familjemedlemmar. Kanske vänner. Kanske husdjur.
En del har flyttat långt bort. En del har blivit skadade för livet. En del har blivit sjuka.

Vi låssas att vi är DÄR nu.
Och sen tittar vi tillbaka till det HÄR årtalet; 2012.
Vad säger vi DÄR (typ år 2032) om det här årtalet.
Vad skulle jag ge för tips till mej själv?
Vad skulle jag säga till mina släktingar, vänner, familj, bekanta ?
Skulle jag göra något annorlunda?
Skulle jag njuta mer? Leva mer? Skaffa fler barn? Byta jobb??
När man ser det från ett sånt perspektiv,
märker man vad som spelar roll i livet. Vad som har betydelse längre fram.
I ditt liv. För alla är olika, och värdesätter och vill olika.
Du kanske, genom att tänka såhär, märker att "Jag vill ju byta jobb!!!" eller "Jag vill inte bo här, jag vill flytta till xxxxxx ".....och äntligen har du insett det och kan göra något åt situationen så att den blir som du vill ha den; och du kan år 2032 titta tillbaka på 2012 till året där du tog tag i livet och gjorde det till ett liv som DU VILL HA DET, och känna att du valde rätt!!

Så gör en framtidsblick och blicka sedan tillbaka till "Dåtiden 2012".....Vad vill du ändra/förbättra/börja med/sluta med/...mm ???

Du har bara ett liv.
Och tiden springer fort iväg.....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar