torsdag, november 29, 2012

När kan man hitta tid till Träning??

Imorron är det 1 vecka sedan jag fick ryggskott mitt i ett stående rygg-set.
Fy fanken vad ont det gjorde!
Som tur var fick jag hjälp direkt, och jag blev liggande i 6 dagar; från sängen till soffan till sängen igen....Snacka om att man får DAMP efter typ 3 timmar....
Zappar runt på alla kanaler och hittar inget intressant :-(
Dock fick jag mycket gjort som jag planerat att göra länge -----> Rensa datorerna och hårddiskarna på ALLT!
Jag har gått igenom mapp för mapp, bild för bild, rensat, kastat, organiserat mappar och allt vad det är! Har lagt in alla barnfoton (jag har ca 1000 bilder/månad sedan 2006) i månadsvisa mappar som ligger under var sitt År. Nu ser det städat och fint ut i alla hårddiskar :-)
Små grejjer som är skönt för själen ;-)

Förr gjorde jag så att jag brände ut alla bilder på cd-skivor, och har gjort en pärm till varje barn, alltså 5 pärmar. Det blev gaaanska många cd-skivor ;-) Per månad.

Nu har jag köpt en stor hårddisk till barnen, dit jag lägger alla deras foton - i goood ordning - och som de sedan får "hämta" det de vill ha, när de kommer upp i åldern och har egna datorer ;-)
Jag skriver även Barnens Dagbok, månadsvis. Det har jag gjort sedan de föddes och jag skriver om sånt vi gör, sånt dom säger, framsteg, äventyr, osv...
Jag skriver till alla barn i samma dokument, så jag försöker få med alla barn varje månad, sen skriver jag ut 5 ex, när året är slut, och det brukar sluta på ca 10-15 A4-sidor till dem var. Detta sätter jag in i Barn-pärmen......
Förr har jag alltid uppdaterat deras "När vi var små"-pärmar med jämna mellanrum och då skrivit om Kelly i Kellys pärm, om Kevin i Kevins pärm osv....
Men så tänkte jag; de andra får ju inte veta vad Kevin sa för roligt, eller vad Elvin gjorde när han var 3 år osv.... Så lika bra att köra ihop det och kopiera ut ;-) Enkelt och Bra!

Oj, nu tappa jag tråden ;-)

Hur som helst, idag var första dagen jag kunde vara uppe och gå utan att få skitont i ryggen så det blev storstädning av huset för jag och barnen :-)  *Oh No Mommy Is Back!!!!*
Tänkte dom säkert.

Jag fick massage igen och den här gången kändes det MYCKET bättre; lite rakare i kroppen, musklerna avslappnade, inte så mycket muskelknutar och framförallt inte ONT. Det blev några tillrättningar av ryggradskotorna men i övrigt så kändes det SUPER!
Kanske kan tordas ta en PW imorron......

När ska man hitta tiden??
Har fått SÅ MÅNGA mail om "Hur hittar du tiden när du har 5 barn?? Jag har ett barn/två barn/tre barn och hinner ingenting!!!"
Det kommer nog ett sånt mail någon gång i veckan!
Och JA; jag kan medge att det är SVÅRT att hitta tiden. Verkligen svårt.
Men VILL man så KAN man!
Det handlar mycket mycket om att prioritera.

Behöver du ens se TV mellan klockan 19-23 på kvällen?
Kanske du kan träna en halvtimme där nånstanns?
Träna på Lunchen! Perfekt för att få frisk luft, en paus i arbetet, röra kroppen lite, få sol i ansiktet,  och bli PIGGARE inför nästa halva av arbetspasset!
Träna FÖRE jobbet: Fråga dej: HUR kan jag träna före arbetstid? Har du inga barn är det inga problem; kör en cirkel hemma med hopprep, armhävningar, upphopp, ryggres, benböj, burphees mm, eller ta en Intervall-löpning ute, Cykla en 5-km runda eller what ever....JUST DO IT! Har du barn måste DU sätta dej ner och fundera på HUR du ska kunna träna på morron!! Kan du ta med dem på passet? Kan du träna hemma före de stiger upp? Kan du träna efter att du lämnat dem på dagiss/skola på väg till ditt jobb?
NÄR KAN DU TRÄNA OCH HUR SKA DU GENOMFÖRA DET??

Efter jobbet kan du träna hur mycket som helst: Det enklaste är att du tränar Till och Från jobbet; och då cyklar/powerwalkar, joggar, eller vad det kan va. Åker du tunnelbana eller buss: hoppa av tidigare och spring resten osv. Hoppa av vid ett gym- träna- åk hem och fortsätt kvällens bestyr. Ett "roligt" upplägg är att cykla till jobbet måndag morgon. Springer hem måndag efter jobbet. Joggar/går tisdagmorron till jobbet och cyklar hem efter jobbet (cykeln är ju på jobbet sedan måndagen!) och så rullar det på! Går göra samma sak fast med Bil + Cykel, om du inte vill motionera så mycket. Då gäller det att du har lämnat cykeln på jobbet där innan jobbet börjar på måndag. Kör bil dit på morron - Cykla hem - Cykla dit tisdag morron - kör bil hem...osv...

För MEJ är det enklast ju tidigare jag gör den på dagen.
Dels är jag mest motiverad, har mest ork och energi (jag ska inte ljuga om att vardagen med fem barn är speciellt lätt och enkel!) och på morron har jag lärt mig att inte ifrågasätta mina beslut; jag bara gör det = KÖR BARA KÖR!!! Fundera inte så mycket - Träna - Tänk SEN!
Men det är också en Mental fråga.... Det är hur du mentalt ställer in dej på att lyckas och HUR du ska lyckas, som det beror på OM du kommer att lyckas.
Måste bara säga det; Det är hjärnan som bestämmer och har du inte hjärnan i "trim" och med dej på resan så kommer det aldrig att funka. Bestäm dej för att "Imorron ska jag träna mellan 9-10, och sen gör du det bara. Träna hjärnan igen nästa kväll, och nästa dag så tränar du bara!
Nu låter ju "bara" som ett enkelt ord, men om man inte överanalyserar så är det faktiskt rätt så enkelt!

Planera in passen, Träna mentalt på att du SKA göra dem, och sen; Kör bara Kör!!
Det är så jävla skönt efter passet; benen skakar, svetten rinner, lungorna kippar efter luft, armarna är ömma och magen gör ont om du skulle råka skratta till ;-) Så jävla skönt!

Ja, det finns mycket att spåna om här; kom ihåg: Det finns bara möjligheter!
Ta ett papper och skriv ner;
NÄR vill/kan jag träna?
HUR ska jag kunna träna då ??
VAD ska jag träna då?
VARFÖR: Glöm inte bort, du gör det för att må bra!! För att bli piggare, friskare, mer välmående och sund!
Du börjar imorron.

Seså, vad väntar du på?
Fram med papper och penna!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar