söndag, november 04, 2012

Varning! för SVACKA!

Först startade jag Partyplupp-bloggen.
Det blev en liten blandad blogg med både familjelivet, vardagslivet, träningslivet, och allt vad det var. 
Hela livet blandat i en blogg.
Men för min del blev det lite "rörigt" och det kändes väl lite bättre att få sära lite på vardagslivet vs. träning/kost-livet; mest för att det är roligare som läsare att kunna välja att bara läsa om kost och träning eller bara om "det andra" livet.
 
Jag startade Träningsplupp-bloggen; Partyplupp som ville träna och gå ner i vikt.
Jag ville gå ner i vikt efter att ha fött mitt 2:a barn.

Och nu har jag gjort det 5 gånger om.
Partyplupp blev Träningsplupp.


Upp i vikt under graviditeterna - och sedan tränat och ätit LCHF för att gå ner kilona igen.

En gång.

Två gånger.

Tre gånger.

Fyra gånger.

Och Fem gånger.


Nu, 5:e gången, har jag gått ner graviditetskilona (-20kg på 5 månader) och sedan blev det platå.....
Det kändes nu som att jag "fastnade" i ett ekorrhjul som tillslut bara snurrade runt och jag visste inte om det var bra eller dåligt. Alltså, bra att jag tog tag i formen alla fem gångerna, men tillslut kändes det ändå dåligt för att det blev samma sak hela tiden; alltså dåligt för min mentala bit.... Typ. 
Säkert bara från min sida sett, för läsarna har ju ändå ökat, trots att jag känt mej otillräcklig och lite "tråkigt" med samma saker hela tiden.... ;-)


Varning för svacka!! ;-)

Så nu fick jag tänka till.


Bloggstopp sedan mitten på Oktober för att verkligen reda ut saker och ting, för mej själv.

Dessutom hade jag mycket här hemma som jag var tvungen att ta itu med; både saker och ting som skulle fixas (tre A4-sidor full med att-göra-punkter), många dödsfall inom släkten  och sedan även relationer med andra människor som finns i mitt liv, som måste redas ut. Jag tror det känslomässiga relationerna tärde mest på psyket, än alla "ting" som gatt fixas, men bägge är ju såklart stressande och tärande. Dock var det de känslomässiga problemen som höll mej vaken om nätterna, så det fanns bara en sak att göra; Ta tag i saken!

Det är det som gäller, eller att fortsätta må dåligt - och det är ju såklart inget alternativ.


Jag är glad att jag har min Älskade livskamrat vid min sida hela tiden, min sambo som jag älskat i 14 år nu, som får mej att känna mej trygg och älskad vad som än händer. Jag är så Tacksam! Och självklart är jag tacksam över våra fina fem små troll som vi älskar över allt annat här på jorden! Jag kan inte tänka mej ett liv utan dem och är så glad att jag har dem i mitt liv!


Nu är det mesta gjort, och det känslomässiga är över från min sida (jag kan verkligen rekommendera att ta tag i livet, trots att det kan kännas tungt ibland, för man mår så mycket bättre efteråt!!).
Jag har en tendens att äta dålig kost/skräp och sluta träna när det är mycket runt omkring som får mej att inte orka. Det ledde till att jag fick tillbaka min ledvärk under september och oktober, vilket leder mej i en ond spiral; skräpmat - ledvärk - som leder till mindre träning och mer skräpmat (jag kallar kolhydratrik mat som skräpmat) - som leder till mer ledvärk. ....osv.
Man måste bara hinna bromsa i rätt tid, innan det går för långt.
Och, jag har nog faktiskt bloggen att tacka, för att jag hinner upptäcka det i tid....
För har jag inget att skriva om så betyder det ju litegrann att kosten och träningen inte är där, eller hur? (eftersom det är det jag skriver om här!)


Hur som helst.


"If you want to fly - you have to give up the shit that holds you down"
och det var precis det jag var tvungen att göra i oktober.
Tog tag i saker. Rensade hemma och i själen.
Och det var SÅ SKÖNT!
Jag känner mej faktiskt lättare och kan äntligen tänka framåt och ta tag i mej själv igen.


Nu känner jag att jag vill framåt och utmana mej själv mer än tidigare....


Jag har nu varit tvungen att fundera ut; vad vill jag göra, och varför vill jag göra det.

Jag kan inte halvsatsa, halvgöra eller "nästan" lyckas med mina mål.

Sätter jag upp ett Mål, måste jag ju klara målet helt och hållet!

Jag måste kämpa varje dag; och inte bara varannan!!

Vad vill jag nu ha för mål, eftersom "de gamla" ekorrhjuls-målen känns för....tråkiga - upprepande, typ.

Jag vill ha nåt nytt; kämpa mot något bättre ~ något nytt och utmanande!



Efter många funderingar åt och fram, Planeringar och fixande och trixande har jag nu kommit fram till vad jag vill göra ~ Vilka Mål och Delmål jag vill ha.


Du får läsa om dem i nästa inlägg ;-)

....för det kommer förmodligen ett till :-)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar