onsdag, september 02, 2009

GI mot bröstcancer

Jag funderar allvarligt på cykeln i förra inlägget; den vore ju praktisk! =)
hahaha, min sambo skakar bara på huvudet ;-)

Läste i nyaste Topp Hälsa: GI mot bröstcancer

Jag skriver av:
"En ny svensk studie visar att mängden kolhydrater kvinnor äter påverkar risken att drabbas av bröstcancer. Kvinnor som äter man med högre glykemiskt index löper större risk att utveckla bröstcancer än de kvinnor som drar ner på kolhydraterna i sn kosthållning, visar Dr Susanna C Larsson vid Karolinska institutet i Stockholm i sin undersökning. Forskarna spekulerar nu i att dieter med högt GI, det vill säga där man drar ner på fettet i stället för på kolhydraterna, kan öka risken för bröstcancer då det ökar koncentrationen av insulin i kroppen. VIlket i sin tur kan bidra till utvecklingen och spridningen av bröstcancerceller.
Källa: International Journal of Cancer"

För mej känns det som att det skulle kunna vara sant.
För er som tvekar: TÄNK om det ändå ÄR sant???
Det är bra att vi är skeptiska (som många är mot att ta bort kolhydraterna), men borde vi inte också börja lyssna på dem som BLIR friskare och piggare med att minska mängden kolhydrater??
Kanske nu inte mindre kolhydrater passar ALLA i hela världen, men jag skulle rekommendera ALLA att börja med LCHF, och sedan öka upp kolhydraterna (de med LÅGT GI!) litet i taget, tills man hittar SIN nivå som man mår bra av.
Den nivån ligger förmodligen långt från livsmedelsverkets nivå, men nånstans mellan GI/The Zone/Atkins - och väldigt strikt LCHF.
Man kan inte ge ALLA en och samma kost.
Vi är inte gjorda för samma kost; vi kommer från olika "områden".
Vi har olika gener, vi har olika behov.

Sen så kan man ju fråga sig hur artikeln är skriven....
Är att minska mängden kolhydrater samma som att äta mat med lågt GI (som det står skrivet lite luddigt...) ???
Alltså nej.... När man minskar mängden kolhydrater minskar man ALLA kolhydrater.
När man äter kolhydrater med lågt GI, kan man fortfarande äta lika stor mängd kolhydrater - men de innehåller lågt GI.
Så jag förstår inte riktigt VILKET av dem de egentligen menade: att man "har större risk att utveckla bröstcancer med högre GI än de kvinnor som drar ner på kolhydraterna" (som det stod), eller menar man: "har större risk att utveckla bröstcancer med högre GI än de kvinnor som drar ner på" GI-värdet ??
Det blev lite dubbelt upp...

Sen då:
"Forskarna spekulerar nu i att dieter med högt GI, det vill säga där man drar ner på fettet istället för på kolhydraterna.."
Betyder en kost med högt GI - att man har dragit ner på fettet ??

Som sagt; det var lite konstigt sammanfattat.
Skulle vara intressant att läsa "originalet" och sen dra slutsatser.
Förhoppningsvis börjas det forska mer inom detta i framtiden.....
Det är ju ändå dax!

3 kommentarer:

  1. Bra inlägg! :) Jag tror definitivt att immunförsvaret stärks av att äta mera animaliskt fett och dra ner på kolhydraterna. Det tror jag därför att jag har egen erfarenhet av det. Blir inte förkyld som var och varannan toktränande och fettskrämd, får aldrig huvudvärk och blir heller inte smittad av virussjukdomar.

    SvaraRadera
  2. Dessi; Nä, jag håller verkligen med dej! Jag kan inte ens komma ihåg nr jag var förkyld senast - och brukar ALLTID bli förkyld flera gånger per säsong. Till och med barnen och gubben håller sig friskare =)
    Vilken tur vi har, eller hur Dessi ;-)

    SvaraRadera
  3. Förresten Dessi; jag kan inte läsa dina inlägg, måste vara inloggad ??
    Tror du att man skulle kunna få lite access ?? *blink blink*

    SvaraRadera