onsdag, februari 20, 2008

Planering, Prioritering och Disciplin

Låter inte så svårt eller hur ??
Man kan ju undra varför man inte planerar bättre, varför man inte prioriterar bättre och varför disciplinen ibland bara försvinner ??!!

Jag är en typisk periodare. hahaha
Ja, vad gäller dessa tre iallafall!! ;-)

Ibland kan jag planera för 4 veckor frammåt, skriva veckomenyer, färdiga handlingslístor, skriver upp dessa recept på ett särskilt papper, som sedan följer med veckomenyn dit recepten hör.
Jag prioriterar att sköta kosten, att ALLTID göra veckosallad, coleslaw eller en vanlig sallad, serverar generöst med protein( kyckling, kött, fisk, ägg) och är stenhård med allt det här.
Och det funkar skitbra!
Jag mår toppen, jag har massor av energi, men framför allt så känner jag mej tillfredsställd för att allt bara klaffar! Jag har tex gjort storkok och frusit in portionsvis, så jag behöver egentligen aldrig känna mej panik-hungrig eller sugen. Bara att plocka fram och äta! Snabbt och enkelt!
När jag är så här duktig med kosten, så känns det som att allt annat bli lättare faktiskt.
Städningen klaffar, alla vardagssysslor klaffar, allt man har att göra på "jobbet" klaffar...., kanske för att man nu har mer tid till det sen man gjort grov-planeringen av hur man ska äta - vilket medför att man inte behöver gå å fundera på sånt under en längre tid. Man rensar lite i huvudet kan man säga.
Städa bort allt onödigt.
Onödigt, ja då menar jag; det löns ju inte gå och grubbla på sånt som tar energi! Oro, ångest, ja..allt sånt där. Det leder dej bara till depressioner och det blir ju knappast lättare för dej att ta dig upp igen!??

NÄ, allt sånt där har jag lärt mej att skippa; onödigt tjoller.
Jag skriver ner det som måste göras, och sen raderar jag den tanken från min hjärna.
Jag skriver ner vad som oroar mej, och sen tar jag tag i saken för att lösa det. Även om jag inte löste det, så har jag iallafall försökt, och behöver alltså inte gå och tänka på det mer.
Det är ganska enkelt när man väl har lärt sig att sortera och prioritera.

En sak som vi människor vill vara; är ju såklart att vi vill vara BÄST PÅ ALLT HELA TIDEN.
Till och med en trögmört som jag fattar ju att det går ju inte! ;-)
Nä, här gäller det att prioritera vad man vill med livet just nu, åsså gör man det. Allt annat tjoller sparar vi tills vi har tid med det.

Det här leder till att 3 av mina 10 punkter visade sig vara de viktigaste.
När jag utför dessa 3 punkter (läs: måsten) så kommer jag att göra dessa bättre, än om jag hade alla 10 jag skulle göra.
När jag nu gör dem bättre, mår jag bättre, och känner mej gladare och lyckligare för att jag gjort saken så himla bra : Gud vad jag är bra !! hihi
Det i sin tur leder till att jag växer inombords och känner mej mer tillfredsställd, och jag kommer att få mer energi över till de mindre viktiga måsten som jag hade på min lista.

Har man en punkt som tar jäkligt lång tid att fixa, ja då får jag nog be om hjälp. Och det gör jag.
Jag tänker såhär: Jag är inte bäst på allt. Allt som ska göras, gör jag förmodligen inte bäst, även om jag känner det så....
(LIka bra att jag viker tvätten så att det blir bra. Lika bra att jag städar så blir det då snyggt.) Men om man tänker efter, så är den andra hälften minst lika duktig, bara han får samma chans och uppmuntran som en själv.
För det andra; spelar det nån roll om t-shirten blir vikt på ett annorlunda sätt än hur jag brukar vika den ??? Nej, det gör ju inte det.

Genom att prioritera och planera, kan man få en hälsosam och lycklig vardag, utan en massa onödiga måsten och stress stress stress !!! Skitabra!
*
Men så ibland......
Ja, allt bara faller.
Nä, jag orkar inte göra sallad idag. Men gud, vad ska vi äta ??? Usch, jag orkar inte ta en morronpromenad idag....
Allt blir egentligen bara pannkaka. Och pannkaka är inte nyttigt ;-)
Man orkar ingenting.

Det leder till att kosten blir ännu värre, motionen obefintlig och humöret därefter.
Det gäller att ändra riktning i den onda cirkel, så att det blir till den goda cirkeln :-)
Då brukar jag börja om från början.
Sätter mej ner med ett block och penna - och planeringen sätter igång.
Kost, motion, sömn, prioriterin, måsten, aktiviteter...ja, allt planeras in och prioriteras med det viktigaste först.
Gör veckomatsedel, handlar, gör veckosallader (se recept i förra inlägg), lägger upp tränings-schema och sen: motiverar mej själv!! ;-)

Direkt tar jag tag i saken, och direkt sätter jag igång.
NÄr jag väl kommit in i den goda cirkeln, så¨går det av bara farten, tills nästa förutsagda händelse börjar. Det funkar medans allt är som det ska va. Blir man avbruten, som vi blev nu med vinterkräksjukan (inte ute ur huset än...men snart förhoppningsvis) så faller alla rutiner och speciellt all ork som ska orka alla måsten.
Nu börjar jag om igen, nu när orken kommit tillbaka och livet ser ljusare ut igen ;-)

Planera, Prioritera och ha Disciplin !

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar