tisdag, februari 19, 2008

Förbaskade Kortisol!

Jag har ALLTID haft problem med just en sak vad gäller kosten.
I hela mitt liv har jag ätit på oregelbundna tider, och har jag inte hunnit, så har jag även hoppat över måltider.
Det är ju såklart inte bra, men det har funkat för mej, på grund av att jag inte känner någon hunger. Jag kanske känner mej hungrig 1 gång i veckan, typ. Men det måste ju bero på att jag ätit väldigt lite under hela mitt liv.

Jag vet ju bara då jag gick högstadiet; Jag åt ingen frukost (tills mamma började pula i oss Herbalife-banan-smoothies innan vi sprang ut genom dörren på morron för att åka till skolan), lunchen på skolan var inget att hurra för, men den åt jag av (ingen sallad dock, men desto mer pasta och kött). Middagen var i stort sett obefintlig, för jag är en riktig plugghäst måste jag ju erkänna....En TRÖG plugghäst. SÅ direkt jag kom hem från skolan satte jag mej och pluggade, till 19-tiden ungefär, då jag alltid hade nån slags träning varje kväll. När jag kom hem fikade jag lite. ELler åt godis. ;-)
Låter inte som nån bra ide´ eller hur?
Som tur var har min kost förbättrat avsevärt, så den är det inget fel på. Men det är dom här förbaskade regelbundna tiderna jag inte klarar av.....

Nackdelen med att vänta länge till nästa mål mat, är ju såklart att mina kortisol-nivåer är förhöjda i kroppen. Jag måste verkligen skärpa mej. Jag vet att det är det här som är problemet nu, och därför måste jag ta tag i saken.

Kortisol är ett katabolt (nedbrytande) hormon, som utsöndras i kroppen då man stressar eller har lågt blodsocker (vilket man får då man väntar för länge med att äta...).
Det bryter ner muskelmassan och tvingar levern att göra om aminosyrorna till glykogen (lagringsformen av kolhydrater i kroppen). Aminosyrorna vill vi ju hellre ha till muskeluppbyggnaden.....
Kortisol hämmar också uppbyggnaden av kollagen, vilket gör senfästen mer sköra, och man skadar sig lättare om man har höga halter kortisol cirkulerande i blodet.
Här har vi då nästa bekymmer. Jag har en sjukdom (EDS), där kollagen är försvagad, vilket ger ledvärk. Förmodlingen är det därför jag hade så jäkla mycket värk ändå från 7:e klass till och med 2006 på grund av mina dåliga kostvanor....!!! Värken försvann april-maj 2006, då jag började äta mer hälsosamt = mat med lågt GI !!!

Andra nackdelar som kortisol har är att det hämmar immunförsvaret, vilket delvis förklarar att man lätt blir sjuk under perioder med svår stress. Jag märker av det direkt, genom att jag får munsår. Under stressiga perioder behöver man mångdubblade mängder av C-vitamim, och brist på den vitaminen ger munsår. ENkelt! Ja...när man börjar fatta ett å annat !! hahahaha

Tidigare trodde man att kortisol kunde öka fettförbränningne. Tyvärr har det visat sig att det snarare är tvärtom. En långvarig förhöjd kortisolnivå kommer att minska fettförbränningen och ökar framför allt risken för bukfetma.

För att slippa för stor kortisolutsöndring ska man undvika stress och för lång tid mellan måltiderna.
Flera små, regelbundna måltider är bättre än några få stora!

Så nu vet vi det!
Nu blir det hårda tag med tiderna, för vem vill ha en gubb-kagge precis när sommaren börjar tina fram ??? Inte då jag iallafall..........

Har du bra mat-tider ??

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar