måndag, december 17, 2012

Som att vakna upp ur koma....

Shit!
Vilken skillnad!
Jag känner mej som en helt ny människa,..som om jag legat i koma senaste året och plötsligt vaknat upp ur "dimman" och undrar "vad var det som hände"...typ!

Fick Levaxin pga låg ämnesomsättning (kan komma av långvarig stress eller graviditet...och jag har nog fått en hög dos av bägge senaste året) ;-)
Jag kände mej inte som "jag" efter att jag födde mitt 3:e barn, men det var "inte så farligt". Blev gravid med 4:e och det blev sämre (tröttare, dimmig i huvudet, tappar hår mm), men inte förrän jag blev gravid med senaste barnet som jag blev riktigt trött. På riktigt. Usch...har borta ungefär hela graviditeten, och då skulle jag orka plugga, ta hand om barnen och hemmet också. Fy alltså. Tur det är över ;-)
Nu har jag fått Levaxin igen (varför for jag inte och tog prover redan i början av året?????????...fy mej...), och det tog ungefär till idag, 4:e dagen, innan jag började känna mej "normal" och utan dimma...Pigg som en mört alltså!! Vilken skillnad!
Har städat, tvättat, diskat undan, tränat en timme, lämnat/hämtat på dagis, åkt till tandläkarn med 3:an, handlat, lekt med barnen, vikt undan ALL tvätt (skojjar inte om det var 3 miljoner sockar och 500 tröjjor och fyrtioelva byxpar!), lagat matlådor och bokfört+betalat räkningarna!
Måste bara få säga det:
SÅ JÄVLA SKÖNT!!!

Orkade inte vika tvätt på hela förra veckan (trött och ledvärk), så jag fick igen tusenfalt idag ;-)  Men det var SÅ KUL när man äntligen hade energi, ork, och kände mej pigg och glad! Vaknade dessutom före väckarn imorse (7:00) - och jag som gärna vill sova till 11.00...när det är riktigt dåligt.
Men nu så!!
Oj vad jag fått ny energi ~ både fysisk och psykisk!!!
Jag känner mej nu som efter jag födde mitt andra barn (2007). Nu minns jag; full av energi, pigg å glad och orkar med hela dagen!!  Konstigt hur "känslan" kan försvinna hur jag "egentligen" ska känna mej!!! Helt otroligt..... ÄNTLIGEN pigg igen!!

jaja, jag ska sluta tjata ;-) ha ha

Körde ett "nystart" lugnt pass idag.... Har inte tränat sedan jag fick ryggskott, och sedan dess har musklerna krampat, höften klonkat hit och dit (känner mej som en gamm-ko), värk i vänster axel ena dagen, värk i höger höft nästa dag, och va knä nästa dag...osv....  Jag har gått med sne höft sedan jag födde Kate (2010) så 2 års "fel-belastning" på hela kroppen tar ju ett tag att rätta till. Har fått massor av massage, stretchat lite (därav ledvärken...jag har EDS och ska egentligen inte stretcha, men det kändes snällt mot musklerna - dock inte lederna) och jaa....nu blev det alltså dags för första passet.

PW på bandet 10 minuter. Tänka på hållningen (känner mej som en nybörjare igen), och inte halka in i gamla snedbelastningen.
Styrka: Rygglyft, Marklyft, Raka marklyft, bänkpress, latsdrag, bicepscurls, Plankan mm. Alla övningar kändes MYCKET bättre nu efter att jag blivit rakare i kroppen, så det känns superduper!!
Crosstrainer 10 minuter; tänka på  hållningen, stark mage.
Totalt 45 minuter, kändes som nog.

Frukost 12:00 (fastar - tränar - äter): Proteindrink (snabbt bränsle åt musklerna direkt efter passet) 3 ägg och smör. Multivitamin.  D-vitamin, Omega-3, Järntablett.

Middag 16:00: Tacos (LCHF): Älgfärs, riven ost, creme fraiche, avocado, fetaost. Mätt som en elefant! (Jag gillar att äta sällan, och när man väl får äta så får man äta sig riktigt riktigt go-mätt :-)

Kvällsmat: Proteindrink + 1 Kesella 10% med äkta vanilj. Fantastiskt gott och nyttigt!

**
Nu känns det som en helt ny start!
Sedan jag fick ryggskott (tack för det!!) har jag lagat till ryggen, kroppen har blivit rakare, jag har inte lika ont i höften/ryggen/axlarna, svullnaden (som jag haft i svanken/höftbenskammen) är borta (och jag som undrade varför jag var så svullen hela tiden!!), kollat ämnesomsättningen och fått Levaxin så jag ORKAR lika mycket som förut (jag ogillar folk som skyller på att jag har 5 barn och därför ska jag inte orka lika mycket...bullshit! Spelar ingen roll hur många barn jag har, man ska ändå kunna känna sig pigg och glad och energifull dagen igenom!) För övrigt så ogillar jag att "skylla på" något överhuvudtaget, och därmed har jag inte heller gått till sjukan för att kolla ämnesomsättningen tidigare...., för jag minns så väl då jag läste en bok av Paulun, år 1999: bara för att du har svårt att gå ner i vikt - skyll inte på ämnesomsättningen!! Förmodligen gör du fel...bla..bla..bla). Och därför har jag aldrig ifrågasatt ämnesomsättningen. Jag skulle minsann inte skylla på dålig ämnesomsättning, och inte heller på generna.
Att skylla ifrån sig är samma som att inte ta ansvar. Och jag vill ta ansvar för min egen kropp och hälsa, och då kan man bara inte skylla ifrån sig (och bli handlingsförlamad). Nej, jag har kämpat på i alla dessa år, genom alla graviditeter och det får jag vara stolt över :-)
Det var nog "tack vare" tröttheten med 5:an som jag fick Levaxin och känna på hur man ska känna sig egentligen, som jag överhuvudtaget hade kommit på att testa det nu!...ett år senare :-(   åhhh!!  Typiskt!
Aja, bättre sent än aldrig heter det ju!
Nu kan det bara bli bättre!!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar