måndag, april 11, 2011

"Jag har ju barn, så jag har inte tid att tänka på min hälsa"

Helt galet.
Jag VET att det kan vara utmattande att ha barn. Det är tidskrävande och det är mycket som ska hinnas göras hemma, inte bara med barnet/barnen, utan även med hushållet, husdjuren, sambo/man/frun och sist men inte minst; En själv.
Jag vet. Jag har 4 barn under 4 år. En sambo. 3 hundar. Ett stort hus. Och mej själv.

Oftast blir det Mej själv och sambon som blir lidande, när energin tar slut.
Man sköter barnen och hemmet och sen är man så trött och slut när det börjar lida mot kvällen, så man stupar i säng och tänker att: Imorron ska jag minsann göra något åt mej själv, Imorron ska jag börja min diet, Imorron ska jag börja träna, och imorron ska jag.....osv....
Imorron är ingen bra dag att börja hörrni.
Idag, är en mycket bättre dag =)

Och bara så ni vet; det finns goda nyheter för dej som är förälder till en liten (eller flera) sötpluttar där hemma; som gör att du inte behöver kompromissa bort - eller välja bort, som många gör - dej själv i hela den här helhetsbilden som kallas LIVET....

Det bästa tipset som jag har i "bakfickan" är att: Engagera hela din familj!
Försök få hela familjen att utöva motion samtidigt som DU gör det; Få hela familjen att ändra matvanor samtidigt som DU gör det - så behöver du inte längre VÄLJA det ena eller det andra (och få dåligt samvete för att du för en gång skull väljer dej själv, vilket inte håller i längden).

Tillbringa tid tillsammans genom att ta promenader, eller låt ungarna cykla medan du springer din runda i spåret, eller spela fotboll/innebandy eller vad det nu kan vara; så får ni ut dubbelt upp av aktiviteterna som ni gör tillsammans; Motion (vilket ger gladare föräldrar och gladare och friskare barn) och Tillsammans-Tid (som är oerhört viktigt för barnen att få se en bra Förebild som för dem blir en "naturlig" bild av hur en mamma och pappa ska vara), och detta kommer att ge er och barnen en sund livsstil för all framtid!

Är de små; kan de hänga med i cykelkärran när du cyklar; eller i joggingvagnen när du joggar; eller i ryggsäcken när du vandrar, eller på bobben när du är ute på vintern. Är de så "gamla" att de kan cykla så kan de hänga med vad du än gör; och dessutom kan ni cykla till skolan tillsammans; så får de (och du) en bra start på dagen med frisk luft till hjärnan som ska sitta i skolbänken hela dagen.

Nästa steg är att ändra på matvanorna i huset.
Det mest viktiga, och som alltid funkar är: Köp INTE HEM det ni inte ska äta!
Har du (det är oftast du som handlar eller hur?) inte köpt hem en massa skräp, så är det heller ingen som kan äta skräpet! Snopet va!?
Köp hem en massa rotfrukter och sallader; och se till att barnen hjälper till att skala, hacka, skölja, ev. steka dem och berätta under tiden om varför just det livsmedlet är bra (ja, det gäller då att du tagit reda på lite fakta om livsmedlet, vilket gör att även DU lär dig under tiden); som till exempel: Idag ska vi ha blåbär till efterrätt, och vet ni varför blåbär är så bra??
"Jo barn (och gubbe, haha) det är bra för ögonen, så att man får bra syn. Och det ger massor av vitaminer som är bra för hela kroppen!"
Man tar naturligtvis inte all fakta på en gång; utan några livsmedel per måltid.
Eller "baka in det" när du själv tar mat:
"Kan någon skicka broccolin, som är så himla bra för min kropp, så att jag håller mig pigg och frisk?"
Barn är som bandspelare. Dom har jättelätt för att lära in, och när de väl har gjort det, så sitter det oftast stenhårt; speciellt ju tidigare du börjar!

Blir det något onyttigt nån gång så kan man även säga det: "Idag kan vi tillåta oss lite popcorn (eller vad det nu kan vara), men det är tur att vi inte äter det så ofta för det är inte så bra för tänderna, musklerna eller kroppen. Men idag har vi rört på oss lite extra så vi kan äta det här ikväll".

Såklart behöver ni inte följa mina exempel om ni inte tror på dem; Kom överrens ni föräldrar där hemma om vad just NI tror på och sen kör ni på det!
Sen kanske ni känner efter en lördagsgodis-kväll att; "men vi mådde inget bra efter det där lördagsgodiset, och det är ju heller inget bra för kroppen. Kanske vi ska hitta på något annat att äta en lördagkväll istället? Vad sägs som fruktsallad med grädde? Bär och nötter? Ostbricka?...åsså hittar ni nya alternativ till en hälsosammare livsstil".
Livsstil betyder att det ska hålla i längden; så gör något som funkar för er, MEN bara för att godis funkar behöver det inte betyda att det är BRA; så försök ändå hitta sundare alternativ - inte bara för eran skull, utan även för barnens skull.

Så; med det sagt så är Rubriken rena rama skitsnacket ;-)
När du har barn är du EXTRA skyldig att ta hand om dej själv, ta hand om din sambo så att NI ORKAR ta hand om barnen på rätt sätt; ge dem det de behöver i form av kost och motion och stimulans mm.
Tar ni inte hand om er själva; så orkar ni knappast ta hand om barnen!
Och; börja inte imorron.
Börja ikväll!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar