torsdag, april 28, 2011

Give up the shit that holds you down!


"Du lovar dig själv att morgondagen ska bli annorlunda, men morgondagen är oftast en upprepning av idag...."

Sant. På många sätt och på många plan.
Enligt den här bloggen, så tänker jag naturligtvis på kost & träning, hälsa & vikt.....

Hur många utav er har inte lovat er själva dyrt och heligt att: "Imorron ska jag ta tag i saken!" "Imorron slutar jag med godis" "Imorron börjar jag träna" "Imorron slutar jag röka" "Imorron ska jag börja mitt nya liv".....och jag kan fortsätta i evigheter.

Vad händer?
Imorron blir "idag" och ja....det fiser av. Det får bli en annan "imorron" istället. Speciellt om du inte riktigt på riktigt har BESTÄMT DEJ! Ni vet; nått botten och vill inte vara kvar längre!
Men innan man kommer dit, så finns det en risk att man fastnar i "morgondagen blir bättre"-tänket och den där "Imorron" kommer aldrig.....
När man tröttnat på att "Imorron då jäklar"-inte funkar, jag då börjar man köra med "På måndag, DÅ jäklar!"
(Då hinner jag alltså frossa i ett X antal dagar, och äta mej "less" utav skräpmat och godis så att jag verkligen når botten, och så att jag verkligen tar tag i saken på måndag.....)
Som om det skulle motivera oss !?
Vi försöker bara hitta olika sätt att motivera oss, genom att i själva verket bara gräva ett djupare hål så att vi hittar en ny "botten" varje gång vi gör det.
Och för varje ny nivå av botten; får vi mindre motivation att faktiskt göra något åt saken, och vi mår bara sämre med oss själva tills vi tillslut inte orkar kämpa mer.

Var du än är just nu; vilken nivå av botten du än befinner dej på just nu; sluta med det du håller på med. Ryck upp dej människa; vad gör du i hålet ???

Ta fram papper och penna.
Ja. Gör det.
Skriv ner utgångsläget just nu.
Din vikt. (helst även fettvikt om du har tillgång till en sån våg).
Dina mått på midjan, höfter och låren (och fler ställen om du vill).
Din aktivitetsnivå.
Din kost som den ser ut just nu.
Hur du känner dej / Hur du mår.
Ditt sömnmönster.
Arbete/Skola/Arbetslös eller vad du nu kan vara.
Börja så.
Gå igenom vad du har skrivit igen. Analysera.
Det här är alltså ditt liv du ser på ett A4 just nu.
Det här är dina utgångspunkter.

Nu får du bestämma dej.

Du ser dina utgångspunkter på papperet.
Är du nöjd med dem? Vill du ändra något?
Vad skulle du isånnafall ändra på?
HUR kan du ändra på det du vill ändra på?
NÄR ska du göra det som krävs av dej, för att nå ditt mål?
Hur ofta ska du göra det?
Hur länge ska du göra det?

Hellre en Hurtbulle än en Köttbulle!

Som du förstår så börjar du JUST nu med dina förändringar. Precis nu.
Inte imorron. Inte på söndag (bara för att det är 1:a maj!!!!) och inte på måndag (för att det är början på en ny vecka). Nej, du är missnöjd för en anledning, och du kan inte vänta på ett visst datum för att ändra på din livsstil.
Vill du byta jobb så sätter du dej ner och skriver en CV precis nu. Leta fram gamla meriter och betyg ur "bakfickan" och sätt igång. Skriv upp en massa nummer du ska ringa imorron, eller företag som du ska besöka direkt de öppnar imorronbitti. Huvudsaken är att du börjar nu.

Vill du börja träna, så är klockan precis LAGOM för att sätta igång precis nu! En promenad så här på kvällen är typ det bästa som finns; när resten av "staden" har varvat ner och lugnet ute i naturen är till för nästan bara dej =) Börja redan ikväll, så är jag säker på att det blir lättare att fortsätta imorron!

Vill du gå ner i vikt så börja redan ikväll. Rensa ut gammalt skit som håller dej tjock. Rensa ut skräpprodukter som du inte behöver från och med nu; och spara ingenting "ifall" din man/fru eller dina barn skulle behöva det nån dag. De behöver inte skräpmat heller, så varför ha det kvar? Nej just det. Bort! Gör din viktminskningsplan ikväll. Ta din kvällspromenad och gör din plan efter det.
Som ni ser på bilden nedan; Alla har vi börjat nånstans, och sätter vi igång - så kommer vi nånvart!
Börjar du redan ikväll, kommer du snabbare till ditt önskade resultat!
Mitt motto är:
"If you want to fly
you got to give up the shit
that holds you down!"


Det kan gälla allt i livet.
Är det arbetssituationen som "Håller dej tillbaka" så kanske du ska ändra på den. Är det skräpmaten som gynnar din övervikt så måste du sluta med den. Är det din vänskapskrets som gör att du inte kan leva som den du vill vara, så kan du faktiskt säga upp den bekantskapen. Är det en vän som inte hjälper dej att lyckas eller stöttar dej eller motiverar dej i dina beslut, är det inte en riktig vän. Välj vänner som går dej att må bra, som hjälper dej att "flyga" och som stöttar dej i allt du tar dej för.
Jag behöver inte fortsätta med argument, du fattar poängen!

Nu ska du ta fram ditt block och penna igen.

Vad har du för mål? Vad vill du uppnå/ Hur vill du se ut / Vad vill du väga osv...
Hur ska du nå målet?
När ska du göra Vad för att nå målet?
Vilka har du som stöttar dej?
NÄR är ditt måldatum?
Vad känner du när du nått målet (visualisera), och hur ser du ut och vad gör du?
Har du något gammalt foto av dej som du vill se ut som, så är det en jättebra "pepp" för att se din målbild.

Nu vet du dina förutsättningar och dit du ska; ett viktigt steg i rätt riktning!
Som pilot är det viktigt att veta hur många som ska med, och att dom är med i planet innan det lyfter, och sen det viktigaste; vart de ska. Utan mål på resan är det svårt att komma till rätt plats.
Sen vill du också veta hur själva flygningen ska gå.
En plan.
En vattentät plan.

Va ska du äta; När ska du äta, Hur ofta ska du äta osv?
Vad ska du träna; När ska du träna, Hur ofta ska du träna?
När ska du jobba, vara med familjen, sköta om hushållet, handla...osv?
Din plan måste funka på riktigt. Din plan måste vara realistisk, och du ska redan när du skriver den, känna att: I can do it!
Planer är ingenting - Planering är allting =)

Du ska känna att du vill sätta igång nu direkt; vilket du SKA, och du ska känna dej förväntansfull över resultatet och över själva resan dit! Det är resan dit som avgör hur du känner dej. Det är det som är LIVSSTIL och det är det som kallas Hälsa.
"Konsten är att kunna känna glädje och stolthet
på vägen mot våra drömmars mål,
inte att vinna till varje pris"


Det kommer säkert att bli tufft (och det ÄR tufft att ändra sin livsstil som är invand sedan flera månader eller år tillbaka!), det kommer säkert att kännas tungt, men det är värt det i slutändan!
Du vill ha resultat, och du kommer att få resultat!

"Hinder är det du ser när du tar ögonen från målet"

Så; tro inte att jag glömt det viktigaste.....
SÄTT IGÅNG PRECIS NU!

Vad gör du här?
Gå och rensa skafferiet!
Ta din första promenad mot toppformen!
Skriv ditt CV!
Ring din bästa vän och be om stöttning!
Skriv din plan!

Lycka till!

4 kommentarer:

  1. Tack, detta inlägget behövde jag läsa... jag har fastnat i "imorgon-träsket" eller aja jag sabbade hela skiten idag så kan jag lika bra köra igång imorgon igen...suck.. jag började rensa ut kylen och fylla den med fräscha produkter förra veckan. Men påsken gjorde det svårt. I helgen är det fest osv... hör du... imorgon/måndag/1 maj-- det är jag -- ja mitt "just-nu-jag" Har tidigare lyckats gå ner 36 kg för fem år sen. Men dottern, stress och brist på tid har gjort att det lagt på sig.
    Jag började IDAG! Jag skippade kakan till kaffet tänkte, jag äter sunt och festen är ett undantag. Jag kan äta nyttigt hela dagen och dagen efter. Jag behöver inte vräka i mig skit.
    Helgen är inte förstörd för det!
    TACK FÖR PEPPEN.
    Dorpan

    SvaraRadera
  2. Men vad roligt att höra Dorpan!! Alltså inte att du lagt på dej en massa kilon igen, utan att inlägget gav dej motivation att bryta det negativa mönstret! BRA!
    Du gör HELT RÄTT! Ta en måltid i taget, en kaka i taget (som du tackar nej till alltså) och en vecka i taget; tillslut har det gått massor av månader och en massa kilon har "ramlat av" utan att du har egentligen tänkt på det!
    Du har helt rätt; du behöver inte vräka i dej en massa skit - det får dej bara att må sämre och gör att du kommer ännu längre från ditt viktmål!! Lycka till nu! Kör hårt bruden!

    SvaraRadera
  3. Tack igen för motivation! =) Imorgon blir det gymmet igen, haft uppehåll pga av sjukdomar =( -småbarn drar hem allt =/ rodden en timme ska bli sååå skönt =) frossade i vattenmelon ikväll GODARE än glass =)

    SvaraRadera
  4. Väldigt bra genomgång. Det handlar till stor del om att komma igång och sedan får man ta allting som det kommer.

    SvaraRadera