måndag, september 03, 2007

Inte utan min Polar RS400sd...

Jag kan inte träna utan min pulsklocka!
Jag har den då jag promenerar, cyklar, springer, simmar, styrketränar, spelar innebandy, åker inlines, stavgår, tränar gruppträning..ja...den är med ÖVERALLT !! Den medföljande fotsensorn, Polar S1 mäter löphastighet/tempo och löpsträcka under passet. Minne för upp till 99 träningspass med automatisk lagring av tid, puls och hastighet/tempo varje sekund (ca 8 timmars minne), var 5:e (ca 39,5 timmar), 15:e (ca 95 timmar) eller 60:e sekund (ca 379 timmar).
Automatisk (baserat på sträcka) eller manuell lagring 99 varv-/mellantider för varje träningspass.
Vid varje mellantid lagras förutom varv- och mellantid även max- och snittpuls under varvet samt snitthastighet/-tempo och varv- och totalsträcka.
Varje träningsfil summeras i klockan och efter träningen visas datum, starttid, totaldistans, total träningstid, träningstid i de olika sportzonerna, min-, max- och snittpuls (i slag/min och % av max), snitt- och maxhastighet/-tempo, kaloriförbrukning för varje träningspass.
Dessutom veckosummering för de 16 senaste veckorna samt totalsummering av träningen över längre tid.
I RS400sd finns överträningstestet OwnOptimizer som bla. visar om du är fullt återhämtad från tidigare träningspass eller kan visa tidiga tecken på om du har en infektion på gång i kroppen.
Via den nya programvaran PPT 5 kan RS400sd programmeras för avancerad intervallträning i flera faser, du kan skräddarsy dina träningspass helt efter egna önskemål.
Exempelvis så är intervallträning i form av ”stege” möjlig, med olika tid/längd på de olika intervallerna och vilan mellan intervallerna.
I programvaran PPT 5 kan du även göra detaljerad långsiktig träningsplanering samt följa upp och analysera din träning i detalj.

1 kommentar: