tisdag, november 24, 2009

Våga förändra ditt liv!

Alla har vi nångång drömt om en nystart. Kanske drömmer du just nu, eller så har du drömt tidigare (och gjort något åt det).
Det är bra att drömma. Men glöm då för tusan inte att förverkliga drömmen ;-)
När man drömmer om en annan livsstil så "förbereder" man hjärnan med en massa positiva framtidsbilder - som senare ska bli sanna. Precis samma sak som Mental Träning! Du skapar en inre bild i hjärnan (hjärnan kan bara tolka bilder, den tolkar inte text...), och sen är det lättare att komma till den målbilden - eftersom både du, din kropp och din hjärna arbetar mot samma mål.Det här tar givetvis tid! Det finns inga quick fix när det gäller livsstilsförändringar.
Det tar tid; men det är det värt! =)

Hösten är förbi, och vintern är här. Iallafall här i Norrland. Fullt med snö överallt och mörkt ute nästan hela dygnet.
"Nyss" var det sommar och sol, och glassiga dagar, och under dessa dagar tänkte du säkert; när hösten kommer ska jag ta tag i mitt liv.
Vi är många som tänker så.
För mej funkar det jättebra. Jag tar tag i saken direkt (jag har ju massor av positiva bilder i hjärnan från mina förberedelser) och ÄNTLIGEN är vardagen här igen; med bra kost och regelbunden motion.
För en del går det trögare.
Man kommer kanske aldrig till skott. Eller så vet man inte HUR man ska göra. Eller så orkar man inte. Eller så "råkar" visst sommaren sträcka sig över hösten också, för att sedan gå vidare till vintern..... Hux flux har man "misskött" sig inte bara över sommaren, utan även hela hösten, vintern och våren! Snacka om sommar-ångest man har i MAJ!!!
Men det brukar ju lösa sig med hundratals olika "nya" effektiva sommar-dieter i media ;-)
(inte bra alltså).

Hur lever vi människor? Hur skulle vi egentligen KUNNA leva om vi tog oss tid att tänka och känna efter ?
Ja, det är endast du själv som bestämmer vart gränserna ska gå.
Det finns ingenting som är omöjligt egentligen. Alla dina drömmer KAN bli sanna; men då måste du göra något åt det åxå.
I soffan blir de inte gjorda. Så mycket vet jag.

Viktiga förändringar är som frön. De måste få tid på sig; både att bli sådda, att växa och gro. Riktigt stora livsförändringar kräver både tid och tålamod och en hel del engagemang. Det finns som sagt inga quick fix; och hade det gjort det så hade vi inte haft problem än idag. Hade quick fix;arna funkat hade vi ju inte haft problemet kvar, eller hur ?

För att åstadkomma en förändring krävs först en vision.
Det kan handla om vikten, om livet, om samlivet, om familjen, och Jag-et, och ALLT!
Exvis så kan din fundering börja med "Vad för sorts människa vill jag bli? Vad gör mig levande på riktigt? Vad vill jag göra med mitt liv? Hur vill jag se ut och känna mej?" osv.

För att kunna fråga sig själv ärligt, och sen även hitta ett ärligt svar, krävs det mod att möta sig själv. Dessutom måste man stänga ute alla andra människors åsikter och krav.
Sluta jämföra dej med andra. Du är DU. Gör det bästa för dej själv!

Det är alltför lätt att jaga efter de snabba förändringarna istället för att verkligen känna efter och sedan ta itu med dig själv på riktigt. Ett nytt jobb, ny bostadsort eller kanske en ny kärlek i livet, det är alla exempel på förändringar som till en början kan förändra ens liv totalt.
Förändringarna ger sällan särskilt mycket om du inte först frågat dig själv de där allra svåraste frågorna och tagit ställning.

Oftast behövs det en liten "katastrof" eller olycka för att vi människor ska tänka efter vad vi vill med livet. Det kan vara ett dödsfall, en svår olycka, eller en skilsmässa. Det är då vi tvingas tänka till; Vad är meningen med mitt liv och hur vill jag leva resten av livet?
Såklart är det tråkigt att det behövs denna kris för att få oss att ändra på våra liv; men nu när ni läst det här så hinner ni ju "vakna upp" och ta tag i livet UTAN någon kris ;-)
Lev inte livet som om du aldrig skulle dö.
Lev istället här och nu och är tacksam över att du får vara i livet just IDAG; tillsammans med dina nära och kära JUST NU!
Var tacksam! Lev Idag!

Rädsla kan vara en av dina stora "Hinder" som får dig till ett bättre liv.
Vem kommer jag att möta därinne? Tänk om jag inte gillar mej själv? Tänk om jag faktiskt mår riktigt dåligt? Hur ska jag ta mej ur?
Trots allt så är det ändå en trygghet att leva som man lever nu; oavsett om du är djupt deprimerad eller toklycklig. När jag var deprimerad så tordes jag inte ta steget och förändra mitt liv första åren. Jag var ju ändå så jäkla trygg i det jag "fick" just då, i livet, i mej själv osv. Om jag skulle börja gräva på ytan kanske jag inte skulle orka leva en dag till och hela mitt skal skulle bara falla samman ??
Så vart det också. Jag landade i det djupaste svartaste hålet som finns, utan ett endaste ljus eller hjälp. Jag insåg snabbt att här var jag absolut inte trygg; så JAG fick börja intala mej att JAG var ljuset och MIN hjälp till ett bättre liv. Bara jag har nyckeln till hur jag vill må, hur jag vill leva, hur jag vill vara, hur jag vill känna mej.
Sakta men säkert började jag bygga upp mej själv; inifrån och ut. Jag var inte längre ett glashus som kunde rasa när som helst. Jag blev stabil. Jag började få självkänsla. Jag började känna mej mer och mer hel för varje månad som gick. ohja, det tog tid; flera herrarns år faktiskt.
Men när HELA JAG var uppbyggd från scratch, så var hela jag verkligen HELA JAG.
Jag lyssnar alltid på mej själv. Jag vet var jag står. Jag känner mej som en trygg och "stabil" person och jag kan lite på mej själv.
Det är så skönt.
Självklart är jag inte skrattandes lycklig varje dag, men nästan. De gånger jag är lessen eller nedstämd så faller inte hela mitt glashus för det. Nej, jag kan vara "nere" några timmar innan jag inser att "här löns det inte att ligga å deppa - upp och hoppa och ta tag i livet direkt".
Gör något åt saken.
JFDI. Just fucking do it. Ändra på det dåliga i ditt liv.
Kan du inte ändra på det som är dåligt i ditt liv just nu, så får du nog allt ändra attityd.
Din attityd mot dej själv betyder allt.
Positiva tankar skapar ännu fler positiva tankar = Positiv attityd.

Våga förändra ditt liv - Våga ta tag i Dej själv och bygg upp dej inifrån och ut - och du; Gör det redan NU!
Skapa en bra målbild och kör på den! Kör kör kör! Du kommer inte nånvart om du inte tar första steget!

1. Ställ frågan: Vem vill jag vara? Inled din resa som på lång sikt kan leda till livsavgörande förändringar.

2. Var inte rädd för att vara rädd. Rädsla för förändringar är naturligt. Våga stanna i rädslan när den kommer så du inte bara undviker den. Att acceptera den och handla trots att du är rädd är modigt.

3. Hitta ditt driv! Att kopiera någon annan är inte svårt, men att förändra sitt eget liv är det. Förändringen måste bottna i dej själv.

4. Schemalägg ensamtid. Skjut inte upp ensamtid som du satt upp åt dej själv; den är lika viktig som alla andra möten och arbetstimmar som du kämpar med varje vecka.

5. Be om hjälp. I dej själv hittar du nyckeln till dig själv. Men ibland kan det behövas hjälp, både från dina nära och kära eller från någon erfaren "hjälpare" (med det du behöver hjälp med), som hjälper dej på din väg mot en förändring.

Jag önskar dej lycka till med din nya långsiktiga livsstilsförändring - Lev Livet!

2 kommentarer:

  1. lasa hela bloggen, ganska bra

    SvaraRadera
  2. Goda ord och lärorik läsning. "Oftast behövs det en liten "katastrof" eller olycka för att vi människor ska tänka efter vad vi vill med livet." Säger så gott som allt. Man lär sig av allt här i livet, men kanske inte extra av det som fungerat som hinder på vägen.

    För att orka ta tag i allt handlar det om att hela tiden må bra och känna glädje, det underlättar allt och ger extra energi. :D Hakuna Matata och var nöjd med allt som livet ger är bara lite av alla de smarta citat och uttryck som Disneys filmer lärt oss, och själv har jag valt att ha dessa som riktlinjer.

    SvaraRadera