söndag, mars 22, 2009

Nyheterna säger: "Ingen diet är bättre än den andra"

Ni har säkert inte missat att Nyheterna presenterat en rad program med den mening som jag har som rubrik.

Enligt denna undersökning, när man granskar den, kanske inte var så bra som dom trodde ??
FÖrst och främst så kallar dom en "testdiet" för LCHF, vilket det inte var.
Det var egentligen inte ens i närheten av att vara Low Carb High Fat, alltså LCHF, som vi använder här i Sverige!
Men när man som "ovetande" om detta, ser på Nyheterna, så tror man givetvis på det. Vi är inte bättre än så.

Så, jag tänkte reda ut en liiiiiten liten detalj som dom "misstagit" sig på.....

Den "diet" som innehöll minst kolhydrater var den med 35 E%.
Baserat på 2400 kcal /dygn blir detta 840 kcal eller 210 g kolhydrater.
Dessa 210 gram kolhydrater, är rätt så långt ifrån de 20 g kolhydrater man brukar prata om ifall man håller sig någorlunda strikt med LCHF (beroende på vad man själv "tål").
Jag äter antagligen mindre än 20 gram kolhydrater/dag. Och skulle jag äta 210 gram kolhydrater, vilket jag inte tål, skulle jag förmodligen inte gå ner i vikt, jag skulle gå upp i vikt.

Det verkade också som att deltagarna inte kunde hålla sina respektive dieter.
Jag tror själv, att när man får en "kcal-gräns" som man ska hålla sig inom, så blir det genast jobbigare att hålla den dieten. Har du ätit några kcal över gränsen, ja, då har du inte följt dieten. Det är heller inte LÄTT att följa en diet som är kalori-begränsad. Den är egentligen till för att du ska äta mindre än du behöver och därmed kan man kalla det för svält. Vem vill gå och svälta sig hela tiden? Och har du tänkt på; vad händer då du avslutar svälten ?
Jag vet, för jag har svält mej flera gånger i livet. Därav mina utökade fettdepåer. Det vore dumt att göra samma misstag som jag.

Det är däremot LÄTTARE att hålla en LCHF-diet, eftersom du ÄTER DIG MÄTT och DU ÄTER DÅ DU ÄR HUNGRIG. Ingen svält och inga begränsningar. Ät och njut!
Fett och protein mättar bäst - och du håller dig mätt i flera timmar i sträck.
Sockersuget/sötsuget försvinner, och därmed kommer inte kroppen att "skrika" efter något sött, och tack vare det; låter du bli det onyttiga; som kommer att- och som har gjort dig: tjock.
Det är inte svårare än så. Vi styrs av hormoner. Hormonerna kan vi "styra" tack vare vad vi stoppar i oss.
Det är alltså lättare att äta LCHF och fortsätta med den "dieten" flera år i sträck (Det har alltså blivit en livsstil!), utan att falla för vare sig sug, onormal hunger, för lågt eller för högt blodsocker, eller något annat i godis- eller kolhydratväg.

Deltagarnas viktnedgång på 3-4 kg är ju inte direkt fantastisk, med tanke på att 72% av deltagarna som slutförde studien fortfarande efter 2 år har ett BMI över 30, alltså på gränsen till övervikt. Det kan man kalla dåliga resultat!
Man kan ju alltså konstantera att hade dom dragit ner på kolhydraterna, hade dom förmodligen gått ner mer i vikt, och efter 2 år hade dom haft ett BMI som visade "normalvikt" och i princip 100% av deltagarna hade slutfört studien.
Men det är vad jag tror.

Det hade varit intressant om man haft med en riktig LCHF i studien; en utan kalorirestriktion och utan motion! Bara: äta när man är hungrig och äta sig mätt!
Men en sån studie kanske etablissemanget inte vill höra talas om....
De vill ju fortfarande tjäna pengar; både på "pastan" och medicinerna!
För skippade du "pastan" (alltså; kolhydraterna!), skulle du inte behöva medicinerna heller...OCH DET kan ni väl ana vad konsekvenserna blir!!
Kolhydratindustrin och medicinindustrin slutar tjäna pengar!

Kort sagt;
Dom tjänar pengar på att göra dig sjuk!
Jag hoppas att du inte trodde annat.

1 kommentar:

  1. Det är värre än så.
    Meningen var att de olika grupperna skulle ha en kolhydratkonsumtion mellan 35-55%.
    I praktiken låg de mellan 51-56%.
    Så om resultatet inte skiljde mellan grupperna så var det inte så konstigt.

    Det är märkligt hur lättfintade journalisterna är i den här frågan

    SvaraRadera