söndag, november 18, 2007

Fet kost inte dåligt för hjärtat

Vetenskapsradion avslöjar idag det många länge har hävdat, att fettintaget inte har med hjärt- och kärlsjukdomar att göra.
Det är snarare bristen av intag av frukt och grönt som inverkar och självklart motion.
Man hänvisar till aktuella forskningsresultat, som offentliggjorts av Kardiologiska Kliniken Universitetssjukhuset i Malmö där en av forskarna Margrét Leósdóttir säger:
- Det som vi har kommit fram till är att det totala fettintaget inte verkar inte ha något samband med risken av att drabbas av hjärt- och kärlsjukdom.
Mättat fett hittade vi heller inget samband (med hjärt- och kärlsjukdom)
Läs nyheten direkt på Vetenskapsradions sida >>
Läs mer: Kan felaktiga kostråd ligga bakom den snabba ökningen av diabetes? >>
Läs mer om:
Kostrekommendationer >>
Folkhälsoproblem >>
Livsstil >>
Debatten om matfetterna >>
*
HÄRLIGT !!
Precis vad vi väntat på! Äntligen vaknar världen.
Nu kan jag fortsätta göra mitt jobb!!
Och jag tror att det bara kommer att bli större och större...mer och mer eftertraktat att äta och träna rätt, må bättre, förbättra livsstilen, förbättra sitt beteende.
Det ligger rätt i tiden, tror jag. Och hoppas jag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar