tisdag, maj 04, 2010

Rödspättafilé och Blomkåls- och Broccoligratäng

Dagens Middag
Jag har aldrig gjort denna Blomkåls-och Broccoligratäng någon gång, så det ska bli intressant att smaka på resultatet. Jag tänkte att en grönsaksgratäng är hyfsat enkel att göra, bra sätt att få i barnen grönsaker (även om mina barn äter duktigt av alla grönsaker) och det ersätter pasta/ris/potatis för denna måltid.

RÖDSPÄTTAN
Jag lägger rödspättan i sesamfrön och trycker till på båda sidor,så att sesamfröna fastnar.
Steker rödspättan ca 2 minuter på var sida. Klart!

BLOMKÅLS- och BROCCOLIGRATÄNG 4 pers


Sätt ugnen på 200*C
Skär 2 "träd" broccoli och 1 stort blomkåshuvudl i små buketter och lägg i en stor kastrull.
Tillsätt 3 dl grädde och 1 tsk dijonsenap och låt koka upp. (Jag kommer även att tillsätta Philadelphiaost).
Strö på salt och peppar och låt koka ihop i 2 minuter.
Smörj en ugnsfast form och häll i grönsaksblandningen.
Strö över 1 dl riven ost och sätt in i ugnen i ca 15 minuter. Toppa med pumpafrön.
KLART!
Det som blir över kan frysas in i portioner, eller mosas ner och göra ett gott Blomkåls/Broccoli-mos av! (tillsätt grädde och philadelphiaost och kör i mixer eller elvisp tills det blir en ganska fin "gegga" ;-)
Ungarna älskar det!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar