tisdag, november 11, 2014

TIPS i vardagen!

Åsså damp det in ett inlägg efter en låååång vila på denna blogg!! ;-) Tips i vardagen har jag skrivit som rubrik; och varför då? Jo, vardagen kan vara väldigt stressig för många! Man ska hinna handla, laga mat, städa, vara med ungarna, skjutsa till träningar, tvätta, hänga upp tvätten, vika tvätten, fixa saker i hemmet (det är ju alltid nåt som är trasigt eller som måste fixas så där är man aldrig sysslolös!) osv osv... Hur får man in träningen?? I veckan har jag provat på två olika varianter. Jag kan tillägga att jag är inte mammaledig längre, utan har fått börja jobba heltid på skolan iaf under denna termin, förhoppningsvis även hela nästa termin, så vardagen med 5 barn, bägge jobbar heltid, 4 vovvar, ett stort hem + en sommarstuga, många olika träningar för barnen under veckans gång, behöver en strukurerad vardag (minst sagt). Igårkväll hade dottern volleybollträning inne i samhället (5 km dit). Resten av familjen klädde oss i ute-träningskläder och tog med oss en av vovvarna och tvillingvagnen (för trötta småben). När dottern tränade volleyboll, for vi andra ut på en PW-runda, under en timmes tid. Variant 1 alltså. Funkar riktigt bra; man ska lix köra in och vänta den där timmen, så lika bra att göra något vettigt utav den. Man kan ju även ta ett simpass, gympass eller vad det nu är :-) variant 2. På lunchen. Idag hade jag 1 timmes lunch. Tjobbade i mig lunchen och helt plötsligt tog jag en snabb PW runt samhället, på ca 30 min. Sådärja! Dagens vardagsmotion; Done! HÄRLIGT! Vad har du för varianter för vardagsmotion; du som jobbar? Tränar du före, efter jobbet? På lunchen? På kvällen när din andra hälft gör något annat? Tränar tillsammans? Saken är den; att när jag kommer hem efter jobbet, gör vi middag ganska direkt. äter. Stökar bort. byter i tvättmaskinen osv osv...tiden som bara flyter iväg på hushållssysslor.....och....jag är ganska trött i kroppen på kvällen efter en hel dag med full fart! Det gäller att få in rutinen att göra det under dagen, eller före middagen (för mig alltså). har du hittat din rutin? NÄR tränar du isf? Nästa tips; som jag kör på lite då och då; och just nu är vi inne i en bra matplans-period! :-) På söndagarna planerar jag nästa veckas Meny. Skriver handlarlistan till den Menyn. Handlar söndagkväll. Allt är klart på måndag, och för resten av veckan. Denna meny kallar jag Vecka 1. Vecka 2 gör jag likadant fast med nya rätter, ny handlarlista osv. Vecka 3 gör jag likadant som ovan. Nu har jag alltså 3 veckomenyer att varva på; där allt är klart (förutom handlingen) med menyer och inköpslistor! ta fram vecka om du är på vecka 2; handla allt på listan, och hela veckan är Finito! :-) Det är SÅ skönt att ha klart för sig vad man ska äta varje dag; och man behöver inte vela och "panik" leta mat i kylskåpet eller känna att man har så dålig fantasi varje gång klockar slår middagstid ;-) Snabbt och enkelt; veckomenyer is daa shit!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar