torsdag, september 04, 2008

Högt proteinintag underlättar viktminskning

Jag repeterar.....
Att öka sitt proteinintag är ingen dum idé för den som vill komma i form.
En nyligen genomförd studie visar att ett högre proteinintag ökar ämnesomsättning, fettförbränning och mättnadskänslor.
I studien jämförde man försökspersoner som fick äta en kost där proteinet utgjorde 10% av det totala energiintaget med försökspersoner som fick äta 30% av det totala energiintaget.
Bland dem som åt 30% ökade energiförbrukningen markant.
Ökningen av ämnesomsättningen berodde på ökad värmeproduktion.

Det är ju egentligen ganska fantastiskt!
Själv känner jag en stor skillnad när jag äter mer protein än då jag inte gör det.
Jag är mätt och belåten längre hela dagen, och godis-suget är för det mesta borta.
När jag ökar proteinmängden, orkar jag MINDRE av allt det andra på tallriken, vilket gör att jag får i mej färre kalorier totalt sett, men är ändå mätt och har en bra fettförbränning hela dagen.
Sen kan man väl säga att det är en ren bonus att man får ökad kroppsvärme, nu när vintern börjar närma sig.....
Köp inte nya vinterkläder - ät mer kött istället!! ;-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar