måndag, februari 27, 2012

Frisk, stark och yngre med LCHF

Här är en kille som beskriver sina hälsovinster på ett sätt som jag själv skulle göra; det kändes som att han skrev om mej (förutom om prostatacancern då...hahaha)

Gå in och läs!
http://fethalsa.wordpress.com/2012/02/27/frisk-stark-och-yngre-med-lchf/


Jag är inte den som orkar lägga mig i debatten om "LCHF är bra eller dåligt?" just nu, pga mycket skolarbete och mitt senaste tillskott Elliott, som för övrigt fyllt 6 veckor nu =)

........Men min fundering är ändå;
SKULLE kroppen bli så PIGG och FRISK om nu LCHF var dåligt ???
Jag upptäckte det redan 2007, då jag efter 1-2 veckor på GI fas 1 (lchf) blev av med min kroniska ledvärk i knäna, höfterna, axlarna, nacken, armbågarna och handlederna.
Min IBS försvann direkt.
Jag började sova bättre, och vakna utvilad (hur ofta kan man säga det med 5 småbarn i huset??)
Orkar träna mer.
Orkar träna längre.
Orkar träna oftare.
Behöver inte sova middag för att man känner sig som en svullen ko och blivit trött pga maten.
Lättare för att bli gravid (okej, finns inga bevis, bara det att det tog nästan 1 år att bli gravid med första, och de andra 4 har blivit barn vid första försöket...men men....Det KAN ju vara slumpen...säger inget om det; men det KAN också vara att LCHF är bättre för hormonerna i kroppen !???)
Jag gick ner 30 kg på 5 månader (första gången) (resten av viktnedgångarna finns i marginalen)
"Dimman" i hjärnan försvann och jag kunde nu börja tänka "klart" ...typ... (svårt att förklara)
Aldrig mentalt trött, som jag varit tidigare när jag pluggat
Aldrig fysiskt trött som att "gå in i väggen" = Går aldrig in i väggen längre, springer bara på!
Mått bättre än nånsin!
...och en rad många fler förbättrade hälsoeffekter!

Så jag undrar fortfarande; BLIR kroppen frisk, hel, piggare, och börjar fungera alldeles mycket bättre på en kost som GI (en strikta fasen) och LCHF- för att vi ska.....typ...dö.....fortare än nån annan, och kroppen EGENTLIGEN blir sjukare och sjukare utan att vi märker det ???
Trots att vi blir smalare så envisas "sjukvården" med att tala om att fetman har ökat och det är pga LCHF-kosten ---- kan det inte vara så att extremkosten åt andra hållet påverkar fetman istället; och då menar jag coca colan (mfl), sockret, alla snabbmaten, för mycket kolhydrater i kosten, Snabba kolhydrater i kosten, hel- och halvfabrikaten, inaktiviteten, dåliga vanorna, osv osv osv.....??

Eller BLIR vi helt enkelt piggare och friskare ???
Hemska tanke om det vore så, or what ???

Sen tänker jag såhär: Låt alla LCHF-motståndare vara.
Dom får äta som dom vill. Faktiskt så är det så!
Sen får vi väl se i längden vad som är bättre än det andra....
Just nu är det bara munhugg till höger och vänster, och studier som motbevisar varandra i var och varannan artikel....Vem ska man tro på lixom ??
Öppnar vi munnen och motbevisar "motståndarna" så får vi tillbaka "att vi är ilskna och arga på grund av kosten" (och detta gäller absolut inte motståndarna själva när de agerar på samma sätt)....så jag känner bara: Ät vad ni vill, bara ni mår bra på det??

Vill ni sedan veta varför vi mår så bra, blir så pigga och friska; blir av med den ena och den andra sjukdomen, så får ni absolut fråga en LCHF:are som säkert är snäll och hjälper er vidare till en hälsosammare kost!
Man kan ju inte mer än prova (mer än 2 veckor då...) ;-)

Bara en fundering.....

4 kommentarer:

  1. alla får hitta sin väg o hålla sig till det, förstår inte all debatt men blir sjukt less på den =)

    (Vet du förresten om att du har ordverifieringen på? Sjutk jobbigt när man ska kommentera)

    SvaraRadera
  2. alla får hitta sin väg o hålla sig till det, förstår inte all debatt men blir sjukt less på den =)

    (Vet du förresten om att du har ordverifieringen på? Sjutk jobbigt när man ska kommentera)

    SvaraRadera
  3. Håller med Suzan =)

    Nej det visste jag inte....ska fixa det =)

    OM jag kan ;-)

    SvaraRadera
  4. Jag har ändrat Suzan...är det fortfarande det ??

    SvaraRadera