fredag, augusti 21, 2009

Varför de flesta av oss tror att träning gör oss smalare – och varför vi har fel

Här kommer ett litet urdrag skrivet av Gary Taubes:
Varför de flesta av oss tror att träning gör oss smalare – och varför vi har fel - av Gary Taubes (översättning Karin20)

http://www.kolhydratiker.se/dokument/Gary_Taubes.pdf

Hela artikeln:

The Scientist and the Stairmaster

Why most of us believe that exercise makes us thinner—and why we're wrong
By Gary Taubes

http://nymag.com/news/sports/38001



"Låt oss börja med en kort frågesport: några frågor att begrunda under de 30 (eller 60 eller 90)
minuter du tillbringar på gymmet med att bränna överskottskalorier, eller kanske medan du har dåligt samvete eftersom du inte engagerar dig så mycket.
Om smala personer är mer fysiskt aktiva än feta personer – ett faktum som i den ofta dunkla vetenskapen om viktkontroll har etablerats som en sanning ställt utom allt rimligt tvivel – betyder det att träning gör en fet person smal? Betyder det att slappa gör en smal person fet?
Titta på ett matematiskt alternativ på dessa frågor. Antag att vi går till gymmet och bränner 3500 kcal varje vecka – motsvarande 700 kcal per gång, fem gånger i veckan.
Eftersom ett halvt kilo fett är lika med 3500 kcal, betyder det att vi skulle bli ett halvt kilo lättare för varje vecka vi tränar?
Och kommer vi att fortsätta att minska i denna takt så länge som vi fortsätter att
träna?
För de flesta av oss är det rädslan att bli överviktig anledningen till att vi motionerar, den drivkraft som leder oss till gymmet. Det är också därför som de allmänna statliga hälsomyndigheterna vidtar åtgärder för att uppmuntra till ännu mer träning som en del av en hälsosam livsstil.

Om vi är feta eller fetare än idealet, träna.
Bränn kalorier. Förbruka energi.
Fortfarande fet
?
Bränn mer.
Som exempel har U S Department of Agriculture USDA (USAs
motsvarighet till Jordbruksdepartementet (?!? )Övers anm) ) i sina riktlinjer för diet, nu rekommenderat att vi ska ägna oss upp till 60 minuter dagligen åt fysiska aktiviteter på en moderat till ansträngande nivå bara för att hålla vikten – dvs hålla oss från att inte öka mera i vikt. Under betänkande av denna allmänt förekommande information, det inflytande detta har på våra liv, och den eleganta enkelheten i begreppet – bränn kalorier, tappa vikt – skulle det inte vara underbart att tro att det är sant? Poängen är att vetenskapen antyder att det inte är så, och alltså är svaren till alla ovannämnda frågor är ”nej”."
*
*
*

Intressant!

Jag tycker lite olika här..

Motion kan visst fungera för viktnedgång, men det krävs rejäla mängder, och så får du hoppas att du svarar på motion
genom att bli mindre hungrig snarare än tvärtom. Oftast blir man mer hungrig ju mer man tränar; Eller ja, vissa blir det, andra blir det inte. Jag blir mindre hungrig av träning.
(Men nu funkar det ändå med viktminskning + träning = ifall jag blir hungrigare efter ett pass så spelar det ingen roll för med LCHF går man inte UPP i vikt även om du äter MER!)
Så, för mej funkar träning för att hjälpa till med viktnedgången...MEN; jag går bara ner i vikt när jag FÖRST och främst sköter kosten: Mindre kolhydrater och mera fett!
Man BEHÖVER INTE motionera för att man ska gå ner i vikt med lite kolhdyrater och mera fett, men motionen är ändå HÄLSOSAM både för kropp och själ!
Vi behöver motionera för att må bra!
Kroppen behöver röra på sig ! Det är det vi är gjorda för!
På så sätt orkar kroppen leva hela livet, bättre syresättning,
minskad risk för hjärt- och kärlsjukdomar, man håller sig friskare (om man inte motionerar FÖR mycket), piggare, välmående och ja...det finns egentligen bara fördelar med motion!
Men ta till exempel de perioder jag spelat fotboll, innebandy och sportat under mitt liv. Jag har inte gått ner i vikt, trots att träningarna är 90 minuter, 3 gånger i veckan. Däremellan har jag slitit på gymmet, tagit promenader, och joggingturer......
(Detta var alltså före jag började äta LCHF).
Jag tänkte inte gå in djupare på detta, för egentligen kan man gå hur djupt som helst, men jag vill bara få fram att kosten är nyckeln till viktminskningen.


Hantera vikten med kosten, och hantera kroppen med motion =)


Sen jag börjat med LCHF 2006 kan jag sammanfatta mycket kortfattat om min träning och kost:
Strikt LCHF = jag går ner i vikt oavsett rörelsegrad (+ alla underbara hälsoeffekter som jag får av kroppen!!)
Strikt LCHF + morronpromenader 1 mil = jag går ner i vikt snabbare
Ingen LCHF men mycket motion= jag står stilla i vikt om jag äter mindre än jag förbrukar, eller så går jag upp i vikt (fettvikt).

Efter att jag födde barn nr 1, åt jag LCHF+ morronpromenader 1 mil = -30kg på5 månader
Efter att jag födde barn nr 2, åt jag LCHF men mindre motion än efter 1:a= -22 kg på 6 månader
Efter att jag födde barn nr 3, åt jag LCHF men lite motion (periodvis okej..men INTE bra överlag - minst hittills) = -14 kg på 6 månader

Men okej, det är jag.
Alla är vi olika, och jag hoppas att NI hittar eran "nyckel" till hälsosam viktminskning och motion till rörelseapparaten!
Om du inte sköter din kropp under livets gång; vart ska du då bo när du blir gammal ??

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar