torsdag, maj 21, 2009

Varför ska man välja LCHF ?

Varför ska man välja att äta enligt LCHF ??
Det här är vad jag svarar på det:

1.Du mår bra.
Du känner dig pigg, energisk och får ett jämnare humör, framför allt på grund av att du minskat på socker och andra livsmedel som orsakar svängningar i lodsockernivåerna.
Du blir gladare och lyckligare! Du orkar mer än tidigare!

2. Suget och hungern försvinner.
Redan efter ett par veckor med din nya kost känner du avsevärt mindre sug och hunger, tack vare kostsammansättningen. Det är alltså inte bara din vilja som bestämmer om du lyckas lägga om din kost och gå ned i vikt, utan hormonerna bestämmer vad som händer i kroppen... Jag äter så att MINA hormoner samarbetar med MEJ. När jag äter fett och protein är det kroppsfett jag bränner. Då jag åt kolhydrater LAGRADE jag fettet....
3. Du blir mindre sjuk.
Om du befinner dig i riskzonen för högt blodtryck eller diabetes 2, kommer kosten sannolikt att minska dina risker för att bli sjuk. Jag har många gånger bevittnat om att kosten minskar eller helt tar bort magproblem och trötthet.
Ta mej själv som exempel... Led-värken är borta när jag sköter kosten och motionen, IBS long gone, piggare än nånsin, energi till tusen, aldrig sjuk såsom förkylningar eller feber eller magsjuka....

4. Du blir mätt.

Den fett- och proteinrika kosten gör att du blir mätt, känner dig tillfredsställd och därmed lättare kan styra ditt ätande.
Jag äter 2-3 stora måltider per dag. Det innebär att jag äter då jag är hungrig, och då äter jag mej mätt. Däremellan lever jag. Jag äter för att leva, och inte tvärtom! Det kan inte vara lätt att som kolhydrat-ätare pricka in frukost, mellanmål, lunch, mellanmål, middag och kvällsfika, när det finns så mycket annat vi kan ägna tid åt i livet !?
5. Ökad ämnesomsättning
Protein har två till tre gånger så hög termogen effekt som fett eller kolhydrater. Med termogen effekt menar man den kroppstemperaturhöjning som kosten orsakar. Det i sig innebär en ökad ämnesomsättning och därmed snabbare viktminskning.
Ju mer fett man äter, desto snabbare viktminskning får du också. Håll fettintaget på ca 70% och proteindelen på resten (30%).

6.Fett används som bränsle.
Din kropp kommer att vara inställd på att använda fett som bränsle, nu när den inte har tillgång till de energitäta, stärkelserika kolhydraterna. När kostfettet är slut, äter kroppen av sitt eget; kroppsfettet! Det är hur smart som helst!

7. Låga insulinnivåer
Det är höga insulinnivåer, som hämmar fettförbränning och bidrar till fettlagring. När du äter lite kolhydrater får du inga höjda insulinnivåer.
Passar väldigt bra för dig som är diabetiker. Låga insulinnivåer har du hittills märkt av genom att du känner dig sugen och vill äta; helst choklad ;-)
Blodsockret har fått en kick efter det, och åkt berg- och dalbana, eftersom det på någon timme är under "må-bra-nivån" igen och du är sugen...igen.
NÄr du äter kött och fett hålls insulinnivån stabil hela tiden. Inget sug, ingenting.

8. Mycket Omega 3
Eftersom kosten till stor del består av fisk, skaldjur, naturbeteskött och vilt, ger den en idealisk balans mellan omega 3- och omega 6-fettsyror. Det är mycket viktigt för bland annat hjärnans funktion.

9. Du tappar fett, inte muskler.
När du går ned i vikt, är det tack vare kostens sammansättning inte muskler som försvinner, utan fett. Svälter du dej är det musklerna som ryker. Äter du rikligt med fett och protein är det kroppsfettet som ryker!

10. Du ser strålande ut!
Den här kosten får dig att se frisk och utvilad ut. Huden får en annan lyster och ansiktet behåller sin spänstighet. Den som har hudproblem upplever oftast markanta förbättringar.
Eftersom jag gått ner så mycket vid varje tillfälle kan jag bara hålla med om huden har fått bra spänstighet och dragit ihop sig i samma takt som viktminskningen. Har aldrig finnar, acne eller andra hudproblem.

2 kommentarer:

  1. Vilken bra lista!! Ater sjalv LCHF, inte for viktminskning utan for jag mar sa enormt BRA pa den dieten!!!

    SvaraRadera
  2. Och listan går egentligen göra oändlig!
    Hälsoförbättringarna ökar som ringarna på vattnet!

    SvaraRadera