fredag, maj 22, 2009

Min historia...

Här är MIN HISTORIA, som Kostdoktorn lagt ut på sin blogg!

eller klicka här: http://www.kostdoktorn.se/fri-fran-kronisk-vark-och-35-kilo

Ni måste också läsa alla fantastiska kommentarer på samma sida!
Tack allihopa!

Här kommer en "kopia" på kommentarerna hos Kostdoktorn:
30 kommentarer till “Fri från kronisk värk och 35 kilo”



1 Lilian skriver: maj 22, 2009 klockan 10:56
Något av det mest makalösa jag läst! Kunde man sätta en dynamo på detta fantastiska energiknippe skulle hon kunna värma hela huset!
Dessutom: så bra att kunna inspirera andra att göra samma sak! Läs hennes blogg! Ni häpnar! Och en massa bra recept dessutom!

2 Mollalena skriver: maj 22, 2009 klockan 10:59
Precis vad jag behövde läsa just idag! Fantastiskt Belinda! Tack! Och Tack Doc. Vilket fynd!

3 Mimmi skriver: maj 22, 2009 klockan 11:02
Ja, vilken vitaminkick! Belinda, grattis och tack för din enastående berättelse. Tänk om den kunde toppa alla dagstidningars förstasidor. Om du kunde få NÅGON av våra större tidningar att ta in din berättelse,,, då vore slaget vunnet.

4 Idean skriver: maj 22, 2009 klockan 11:08
Ja tänk hur många män som kan få tillbaka sin mindre och vackra fru/sambo

5 LCHF Forum skriver: maj 22, 2009 klockan 11:19
Helt fantastiskt Belinda! Väldigt inspirerande för de som fortfarande går ner i vikt. Grattis!

6 cgs skriver: maj 22, 2009 klockan 11:22
IdeanJa tänk hur många kvinnor som kan få tillbaka sin mindre och vackra man/sambo

7 Jenny skriver: maj 22, 2009 klockan 12:00
Härlig inspiration!!!

8 Goran van Den Buske skriver: maj 22, 2009 klockan 12:17
Hälsan och trivseln är viktigast. Jag tycker att många stirrar sig blinda på utseendet..Är man inte snygg i grunden hjälper det väl inte att gå ner i vikt? Kan inte vi som är så "förståndiga" lägga Anna Skippers och massmedias skönhetsdiktatur på hyllan för ett tag? Jag äter inte LCHF för att bli snyggare utan för att bli friskare och sundare.

9 Isabelle skriver: maj 22, 2009 klockan 12:20
Ibland glömmer jag bort hur jag hade det själv, för bara fyra månader sen, med smygätande och gömmande och fyllapå-ande i skåpen och sockersuget som aldrig försvann, så läser man sånt här och blir påmind om vilken otrolig tur jag (och så många andra) haft som hittade LCHF!
Go us!

10 Erika - Att övervinna min fetma. skriver: maj 22, 2009 klockan 12:35
Vad duktigt gjort! Detta va en kanon bra blogg oxå! Kommer jag läsa. lägger till dig på min lista om det är ok?
Börjar på måndag äta enligt LCHF!

11 Siffe skriver: maj 22, 2009 klockan 13:00
Idean
Om min man tänkte/sa så skulle jag bli ledsen. Jag har inte det bästa självförtroendet när det gäller min kropp som överviktig, men maken har stöttat mig hela tiden och visat intresse av mig, oavsett om jag varit stor eller liten. För maken är jag alltid vacker.Kan tillägga att kroppen min inte är speciellt mycket "vackrare" när jag är smal (om man nu ska prata i de termerna). Spår av den eldigt randiga gravidmagen och fetman finns kvar i form av ganska kraftigt uttänjt skinn och det blir värre och värre ju mer jag går ner, även om det går i maklig takt.Som tur är bryr inte min make sig om detta (lika mycket som jag gör...ibland) och älskar mig för den jag är. Han är dock glad över alla hälsovinster jag (och han) gjort med LCHF.
Jag ska inte sticka under stolen med att det är skönt att känna hur man närmar sig en mindre storlek i byxor, men det är hälsovinsterna som är det största.

12 Elin skriver: maj 22, 2009 klockan 13:55
Vad är det för koppling mellan kolhydrater och foglossning?
13 johan skriver: maj 22, 2009 klockan 14:42
cgs
Inte bara det, de får potensen tillbaks också
/johan

14 Träningsplupp skriver: maj 22, 2009 klockan 16:15
Lilian: Tack så hemskt mycket! Men det är faktiskt sant; från att ha varit överviktig med kronisk (tandvärk) i lederna, och självmordsbenägen depressionist (?) så känner jag mej faktiskt som ett energiknippe som kan värma hela huset...allas hus!Jag håller LCHF-kurser för att få utlopp för min överskottsenergi - jag ÄLSKAR att smitta av mej Ibland blir detta ett problem; för jag får oftast 1000-gånger mer energi när deltagarna ger så mycket tillbaka, att jag måste studsa hem till mina familjemedlemmar och dra ut dem på en jogg-runda..hahaha Men det är SÅ HÄRLIGT
Mollalena: Tack Mollalena för dina rara ord! Men jag tror inte att jag är ett fynd..Det finns tusentals människor runt om i sverige som mår som jag, tack vare LCHF! Visst är det fantastiskt?!
Mimmi: ha ha ha..*rodnar* Vettu, det skulle jag nog inte våga. Har väl glölmt nämna att jag ÄR BLYG!!! :-O Men det skulle absolut vara kul! Tack ändå!
Idean, sgs och Siffe: ja, jag kan hålla med. Men det är inte det det handlar om. Inte själva kroppsformen. Men möjligtvis den GLADA LYCKLIGA och euforiska människan dom blev kära i ?? Att kroppen sedan ändrar form, tror jag inte spelar någon roll, inte då för min sambo iallafall, men jag tror snarare för MEJ SJÄLV! Jag slutade inte älska min sambo för att han gick upp till 100-strecket (han åt LCHF och gick ner 18 kg efter det!) men blev såklart glad för hans skull då han började må bättre med finare kropp. FÖr mej var det same same med kroppsformen hans.Hälsovinsterna tror jag ger tusentals mer kärlek tillbaka än en snygg kropp ? När han blev smalare och mer good looking, blev han glad, lycklig, mer energi som smittade av sig, och man blir som nykär igen
Goran v D B: Som jag skrev ovan; hälsovinsterna är mer betydelsefulla för LIVET!
Isabelle: Håller med !
Elin: Jag har ingen aning, men jag märkte det direkt! Tyvärr så hade jag foglossning under HELA första graviditeten, och då var jag VERKLIGEN ett stort socker-monster.. Hade jag vetat det jag vetat idag så hade jag slutat direkt. Men, det är ju hur MIN kropp reagerade, och vad JAG upptäckte om min kropp. Det kanske inte funkar på andra? Jag vet inte....Har aldrig hört talas om det heller ? Doc, vet du nåt?
Johan: det kan vara bra när potensen ökar Själv har jag märkt att det blivit lättare att bli gravid när jag skippar kolisarna! SÅ bra hos både män och kvinnor
Tack allihopa för era underbara kommentarer!

15Doc skriver: maj 22, 2009 klockan 16:22
Elin, Träningsplupp,Foglossning och kolhydrater vet inte jag heller vad det ev kan finnas för samband mellan. Någon mer som tyckt sig märka skillnad?

16kwidell skriver: maj 22, 2009 klockan 16:42
ang Foglossning.. jag tycker mig ha läst om detta.. i en av Annika D:s böcker!.. men jag är inte riktigt säker.

17Kenneth Ekdahl skriver: maj 22, 2009 klockan 16:53
Det jag kan tänka mig spelar störst roll för de positiva effekter många med foglossning upplevt är dels naturligt fett och dels att vi får i oss mer av de aminosyror och andra ämnen vi får från kött, speciellt de billigare styckdetaljerna som tillagas vid låg temperatur under lång tid vilket gör dem väldigt lättillgängliga utan att förstöra dem. Mer grytstekar, kälknölar och hemkokt buljong alltså! Det ger även alla byggstenar som behövs för att underhålla och reparera leder, senor, bindväv och brosk.

18Träningsplupp skriver: maj 22, 2009 klockan 17:25
Bra skrivet, Kenneth!
Här hemma äter vi mest ÄLGKÖTT, som sambon jagat, iform av grytbitar, stekar, färs, revbenspjäll mm.Även renskav från "släkten" och egen fiskad röding från fjällen.Mest naturligt alltså.Det enda i köttväg vi köper från butik är faktiskt bacon och kyckling, som jag tycker är så gott tillsammans med grädde och creme fraiche!
Jag kan hålla med om att det kan bero på de naturliga fetterna (vi äter bara smör och bregott, CrFr och fett från djuren). Värken försvann då hiskeligt fort (inom 1 vecka ungefär; och även en deltagare i min kurs upplevde samma fenomen med sin reumatisk värk inom den första veckan!), och vad det beror på vet jag inte, men jag tror på det ovannämnda.Det kan då inte vara den minskade vikten, först och främst för att värken försvann inom första veckan (och inte övervikten), och sen så vägde jag ju mycket mindre då jag fick värken; ungefär vid 7 års ålder , men hade säkert haft värk före det, men kom inte ihåg det.
Tänk om jag vetat om LCHF då jag gick högstadiet och mådde som sämst i depression, ångest för värken, ONT, och depr. pga mina värktabletter????ojojoj....Men det är ju enkelt att vara efterklok ;-/Däremot kan man ju hjälpa andra som har problem, och då blev det plötsligt något gott ur det hela

19Trollpyret skriver: maj 22, 2009 klockan 17:28
Grattis Belinda till att du mår så mycket bättre! Du är säkerligen en stor inspirationskälla för många
Angående foglossning och kolhydrater så vet jag att jag har läst någonstans om sambandet. Det var en liten artikel, jag vet att jag reflekterade över det eftersom en bekant precis hade blivit gravid. Jag kan bara inte komma på var och när jag läste det. Hmm...

20Träningsplupp skriver: maj 22, 2009 klockan 17:33
Skulle vara intressant att läsa den Skulle vara mer intressant om det forskades om saken; då många har problem med just foglossning!

21Trollpyret skriver: maj 22, 2009 klockan 17:42
Träningsplupp,Ja, jag kan förstå att det vore intressant Skulle min lilla hjärna lyckas leta fram minnet av var det var jag läste den ur sina gömmor så säger jag till.

22Anna skriver: maj 22, 2009 klockan 17:50
Jag hade kronisk foglossning i fem år efter min sista graviditet. En smärta som utgick från svanskotan och drog neråt ena benet, som ischias. Men efter två veckor på LCHF var värken spårlöst borta.
Nu känner jag bara av den när jag har ätit lite för mycket kolhydrater...

23Träningsplupp skriver: maj 22, 2009 klockan 17:52
Låter bra Trollpyret!
Anna; precis så kände jag då jag var gravid! Då jag åt för mycket kolisar, kom foglossningen tillbaka och jag kunde inte röra mej, nästan inte ens gå eftersom jag var tvungen att sära på benen och då kändes det som allt skulle "rasa" ner.NÄr jag drog ner på dem, försvann "känslan"/värken och jag kände mej helt normal (okej, normal på mitt sätt ha ha)

24Fjällmor skriver: maj 22, 2009 klockan 19:14
OJ så skoj att läsa om dig här (oxå)!
Jag upplever i detta nu den längsta perioden utan värk sen jag var gravid med min andra son. Han föddes -98
Varje morgon jag får vakna utan värk är en fantastisk gåva till livet!Jag trodde ju det var så jag skulle ha det. Värk resten av livet, en kropp som var av andrasortering. Hur kunde jag hamna i att tro att det var så?Jag som innan tränat, dansat, ridit styrketränat... allt!
Det går inte att beskriva hur det känns när man sen vaknar en morgon 10 år senare och det inte gör ont. Någonstans...Och sen nästa morgon..och nästa..
/Fjällmor

25Anna J.D Jacobsson skriver: maj 22, 2009 klockan 19:35
Vad kul att hitta dig här med Belinda!Superbra berättelse, den ger samma kick som din blogg. Jag håller med om att din story borde sitta på framsidan av någon stor tidning, du är verkligen inspirerande!

26Träningsplupp skriver: maj 22, 2009 klockan 20:38
Fjällmor: Vilken lycka! Men det är faktiskt många, både i min släkt och i min kurs som jag håller, som märkt exakt samma sak. Även om värken är kronisk, så har den försvunnit. Reumatismen, annan värk och Wiphlers (stavning?) har endel blivit av med. Det är helt fantastiskt!Att vakna varje morron och upptäcka att man ännu en dag får leva utan värk är en obeskrivlig känsla. Den är bara så fantastisk!Viktminskningen som kommer tack vare kosten, är en stor bonus, men är liten i jämförelse till hur bra man mår utan värk!
Anna J.D: Tack så mycket hihi, jadu...den dagen Fast jag tror inte jag behöver en STOR tidning längre... hihi, skojjar bara!

27kw skriver: maj 22, 2009 klockan 20:54
OT
http://www.youtube.com/watch?v=ANSjR_8ydyo&feature=channel_page

28Anna J D Jacobsson skriver: maj 22, 2009 klockan 21:12
Belinda:Hahaha, nej det räcker nog med en behändig och alldeles perfekt Metro?!
Fjällmor: Fantastiskt roligt att höra!
29eva-britt skriver: maj 22, 2009 klockan 23:16
1000-tack för din berättelse Berlinda!Det var så fint skrivet och så duktigt gjort av dej så jag bara ler. Äter själv LCHF sedan januari men har inte gått ner mer än 6 kilo...typiskt mej..Är diabetiker typ 2 men där är det helt ok nu. Tar inga tabletter mer...Fortsätter gör jag oxå med LCHF för jag tycker det är lätt o bekvämt samt gott..Kunde inte kommentera på din blogg för det var krångligt med google. Är ju inget datasnille precis,fniss.Sköt om dej vännen och jag håller tummarna för dej i din utbildning i LCHF.....KRAAAAAAAAAAAAAM eva-britt

30Träningsplupp skriver: maj 23, 2009 klockan 0:47
Hej Eva-Britt!Åh tack för dina rara ord! Dom värmer som en braskamin mitt i kallaste vintern Jag tycker att du är duktig som på så kort tid blivit "frisk" från diabetesen och tagit bort dina tabletter och gått ner 6 kg i vikt!6kg är mer än inga alls!Hade du inte gjort kostomläggningen hade du inte heller mått så bra, blivit frisk från din diabetes eller minskat i vikt! Så jättebra jobbat! Tack för tummarna! och den långa kramen Jag blir alldeles glad och varm i hjärtat när jag hör att en underbar människa, som dej, blir frisk och börjar må bättre, tack vare LCHF!Du har gett din kropp en "hälso-kick" och den kommer att tacka dej för all framtid Fortsätt så, Eva-Britt!Kram från mej med

2 kommentarer:

  1. I want not approve on it. I assume warm-hearted post. Particularly the title attracted me to read the unscathed story.

    SvaraRadera
  2. Amiable post and this enter helped me alot in my college assignement. Gratefulness you on your information.

    SvaraRadera