onsdag, februari 18, 2009

Lyssna på din egen kropp!

När man äter enligt LCHF får man lära sig att lyssna på sin egen kropp.
Detta kan vara ett mycket svårt jobb till en början, eftersom man inte gjort det i så hög grad tidigare.

Efter ett tag på LCHF lär man sig känna igen signalerna från sin egen kropp: Vad man tål och vad man inte tål, d.v.s när blodsockret stiger och inte, när man får tillbaka ”suget” efter kolhydraterna, eller om man ”klarar” sig. Samma sak gäller för aptitregleringen: Det är svårt att överäta sig på fett så länge man håller sig till den rena maten. Jag tror dock att det är viktigt att man äter så ren mat som möjligt, dvs. mat som inte är processad, för att dessa signaler ska fungera. Processad mat har en förmåga att dölja fettet för kroppen och således lura oss att äta mer än vad vi borde. Processad mat kan tex. vara korv, färdiga sallader och artificiella sötningsmedel.

Din kropp vet vad den behöver, och när. Den säger till.
Problemet hittills har ”bara” varit att du inte lyssnat på den.
Du har gått omkring dag ut och dag in, och trott på allt, vad alla dietister och läkare skrivit och sagt om kostråd, regelbundna mattider, minst 8 timmars sömn…osv, när du i själva verket borde ha lyssnat mer på dig själv.
Vad mår jag bra av? Hur mycket sömn behöver JAG? Hur ofta behöver JAG äta? VAD behöver jag äta för att må bra? Osv…
Det är egentligen ganska självklart när vi inser hur lätt det kan vara!
Jag har nu mer lärt mig att följa min egen kropps signaler, än ”dom där människornas” ordinationer. För vad vet dom om mej och min kropp???
När jag är trött så sover jag. När jag är slut så vilar jag. Sover jag i snitt 6h/natt och mår bra av det så fortsätter jag med det. Jag skiter i deras 8 timmar.
När jag är hungrig så äter jag. När jag vill må som i ett enda lyckorus och energirus, så äter jag enligt LCHF. När jag vill slippa min värk så äter jag enligt LCHF. När jag är mätt så slutar jag äta, oavsett hur mycket jag har kvar på tallriken, trots att det är "ofint" att lämna mat.
När jag är törstig så dricker jag.
När jag är pinknödig så pinkar jag. ;-)

Som ni ser är det helt naturligt att lita på sin kropp :-)

Jag skiter fullständigt i vad alla läkare och dietister ger för råd, eller hittar på för metod härnäst.
Min kropp ger mej mer vettig information under en timme, än vad dessa människor ger mej på 10 år. Så är det bara.
Tro inte på någon annan än dej själv och din kropp, när det gäller vad som är bäst för dej!


Med LCHF blir det lättare att lyssna på kroppen, för den blir inte styrd av alla hormoner, bl.a insulin, som ger dig sockersug och humörsvängningar!
Man står sig längre på LCHF-kost, och suget försvinner direkt, vilket gör att man inte behöver stoppa i sig sockerrik-föda var 3:e timme.
Regeln med att äta var 3:e timme gäller inte för LCHF:are, den gäller endast för socker-ätare och bäbisar! ;-)
Socker-ätare MÅSTE nämligen fylla på med energi var 3:e timme för att överhuvudtaget orka fortsätta (och slippa ungern!), medans en som äter lågkolhydratkost klarar sig flera veckor på fett-driften :-) Smidigt, eller hur?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar