torsdag, januari 31, 2008

HIIT-träning

HIIT träningen blev en HIT!! ;-)

Rätt så krävande träning, men ändå skönt när man var klar!!

Jag började med uppvärmning ca 7 min. (gå + lätt jogg)

1.Jogga 30 sek
2.Spring järnet 30 sek

3. Gör 1:an och 2:an 4 gånger var.

Jag säger bara det....jag kanske inte var tränad för just det här, men jag SKA bli!
Orkade inte jogga efter andra sprinten, utan gick istället, och hade ändå en hyfsat hög puls. Sista sprinen blev 22 sekunder, sen tog orken slut.
Dessutom var det ute, och väglaget var lite ojämn och lite för halkigt. Jag var som tvungen att spänna mej på alla konstiga vis. Det snöade i virvelvindar så jag såg absolut ingenting. Hade varit rätt så roligt om jag råkat springa ner i diket, över plogkanten !! hahaha

Iallafall... efter det for jag och joggade en stund, ner till Arnbergsbron (1,5km) och vände sedan hemmåt.
Gjorde 1 HIIT på vägen hem åxå 30+30sek. Sen va Beatuffen helt slut!
Gick i rask takt hem.
När jag kom hem, startade jag upp gåbandet, och gick 15 minuter i högt tempo.
Hade tänkt träna lite mage och armar också, men jag orkar faan int! :-) Min kropp känns som spagetti!

Tid: 50 min totalt
Sträcka: nästan 5km
Puls: 133 slag/min Max:185 slag/min (92% av max)
Hastighet: 5,6-17,3 km/h helveeeete så fort jag sprang !!! hahaha
Förbrukat: 362 kcal

Det där med HIIT träningen är då tänkt att man ska öka med en "cykel" varje vecka, alltså nästa vecka blir det 5 cykler, veckan därpå 6 cykler osv...
Man ska träna denna HIIT träning 3-4 gånger i veckan.

Jag känner att jag fick upp pulsen rejält, och att det är ju så jäkla skönt efterråt! SÅ när jag ska ut å gå, så kör jag några HIIT cykler, så har jag högre förbränning resten av passet åxå !! :-)

Nu är det min keso-fukost med bär som hägrar !!! Som vanligt inget kvar till i morron!!! hahahaha

Har du testat HIIT? Och hur gick det?

Ha en trevlig kväll!!!

jo just det...måste ju tillägga att min lilla dotter (2 år i maj) har nu gått på gåbandet i en hel kvart!! She likes it!! DET är mammas flicka det!! :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar